K
katah: Jag är också nyfiken på mattan , vi går precis på liknande tankar. Men jag tror att vår trappa sitter fint på sin plats ; ) så vi behöver "bara" slipa och måla. Vi har funderat på dessa nya trapp-täckare alltså trälaminat på trappstegen, men tror att en matta skulle bli billigare och enklare att lägga. Jag vill gärna se bilder om hur ni har löst det !
27 svar · 17,4k läst
·
P
pulver: ..för alla svar och tips. Dyrt verkar det bli oavsett. Galet vad bra betalt de tar för skivorna, för att inte tala om vändskivorna. Detta är något för Byggmax eller annan att börja tillverka omedelbums. Glespanel verkar vara ett bra alternativ men lite osmidigare. /Peter
17 svar · 18,3k läst
·
Å
Årstakillen: Panelen går parallellt med nocken och verandan är redan inbyggd. Ska kolla efter spikskallar i panelen, men har inte hittat några i taket i vardagsrummet
7 svar · 3,9k läst
R
imported_Byggaren: Om det är en ramverkstakstol, så hjälper det inte att förbättre dimensionen på stödbenen. Det är inte där problemet ligger utan på högben och bjälklag. Flyttar du ut stödbenen (så att de kommer närmare yttervägg) blir den fria längden från mittvägg till stödben längre vilket inverkar positivt på momentet i underramen/bjälkarna. Men på högbenen blir det tvärtom eftersom
1 svar · 4,0k läst
A
aktieante: Trä är helt uteslutet.
6 svar · 3,8k läst
M
Mats: Det rör sig nog det med. Tom gjutna betongbroar brukar ha glidskarvar i minst ena ändan. Sen om det beror på stålarmeringen enbart ska jag väl iofs låta vara osagt
6 svar · 13,6k läst
N
Nonas: Jag tror att ska man använda nutidens isolering ska man nog följa den standard som finns, dvs glasull/mineralull = diffusionspärr på, men det finns ju träisolering och diverse andra saker som är "gammaldags" och har funkat i alla tider annars, dom behöver man bara ha en vindpapp , alternativt ångspärr på eftersom dom är självtorkande. tror inte det finns nån standard vad gäller
4 svar · 5,8k läst
K
Kjell_G: Kanske du tänker på s.k bottenlist som ibland sätts för att få diffusionstätt. Har själv bara använt drevremsa utan sån list. ´Se det som ett tillfälle för huset att andas- jag hade inte tagit ner o gjort om. Det bör fungera bra ändå . Antar att panelen var på på utsidan med foder runt fönster, i så fall finns kanske en remsa drevad utifrån. Kjell G
2 svar · 5,0k läst
N
Nonas: tätskikt i våtrum är en knivig fråga, det du ska ha är nått icke homogent material (dvs inte levande) , finns skivor att handla nu som har tätskikt "inbyggt" i sej , glasfiberklädda gipsskivor eller cementskivor är nog det billigaste alternativet om man ska ha nått annat framför, annars finns fibo-trespo. ska du ha skivor utan tätskikt på så skulle jag nog bygga med plåtreglar,
1 svar · 8,7k läst
D
ducksale: Hej! Jag tänkte höra om någon har byggt en villa med materialet i rubriken och ifall ni är nöjda? Någon som hört om andras erfarenheter? Något att rekommendera? Är det någon som vet något företag i Västmanland som använder maxits DSM Byggblock? Tacksam för alla svar. /Andreas
0 svar · 3,3k läst
A
alen: Till Halmhusets nackdel är att det är väldigt tidsödande - grymt arbetsintensivt om man jämför med trähus / regelverk. När vi byggde var det dock en fördel med halmhuset att det var så enkel teknik, rätt igenom. Vem som helst utan erfarenhet och utbildning, tillochmed morsan och småbarnen kan hjälpa till att bära halmbalar och kleta lerbruk. Det gör ju att det inte behöver bli att
7 svar · 8,5k läst
J
JanneL: Lite tips: http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.golv.php
1 svar · 5,2k läst
G
GustavW: Jag har 4,5m cc300, 400 och 600 beroende på placering. Visst sviktar det lite med cc600 men inte så att det stör...
9 svar · 42,9k läst
·
F
Foolse: Hmm. Först - har ni klartecken från föreningen? Man kan ha lite åsikter när man river väggar. sen - är väggen bärande? det skulle kunna vara så om man ser på planskissen.. Då måste ni antagligen plocka in en konstruktör/byggingenjör som hjälper er. Om inte bärande vägg: Att riva en träregelvägg som inte är bärande är inte särskilt svårt. Man kan göra på flera sätt, men
1 svar · 6,4k läst
·
fresve
fresve: [citat] Man skruvar täcksidan innifrån skåpet, hur enkelt som helst.
5 svar · 10,8k läst
J
jmw: Jag stod inför samma "problem" som du för ett år sen. Nu blev det aldrig av att vi genomförde det hela, men mitt intryck var att det beroende på väggens beskaffenhet landar på runt 80' för den väggen som var aktuell i mitt fall. Men som sagt- ett höftskott från en amatör.
2 svar · 12,6k läst
I
ikeo: gillade inte priset på plywood och den dom hade på byggmax så inget vidare ut Dock så sålde dom panel billigt på byggmax b kvalite menden såg helt ok ut och duger gott för en klädkammare blev ungefär samma pris som för osb så det bonkas panel för fullt hemma nu högst på önskelistan står kompressor och dyckert pistol just nu
4 svar · 5,2k läst
D
Daniel Nybling: Jag ska i samband med min köksrenovering/ombyggnad riva en vägg som eventuellt är bärande. Huset är en 1 1/2-plansvilla byggd 1975. Väggen löper vinkelrätt mot takstolar/mellanbjälklag ungefär mitt i huset och mellanbjälklaget vilar direkt på väggkonstruktionen. Väggkonstruktionen består av en liggande 70x70 regel mot mellanbjälklaget (50x220 balkar) som bärs upp av 70x70 reglar
0 svar · 3,5k läst
C
chessen: Kolla på www.veckebosag.se. Förvisso långt från Stockholm, men jag vet att han brukar leverera virke dit. Bra priser har han dessutom.
10 svar · 5,1k läst
·
G
gullegrizen: Kerto 45x360 på cc600 enl. beräkningsprogram från Moelven Töreboda.
1 svar · 6,0k läst
M
mariaria: Jag har betongplatta på mark utan källare, 1974. På utsidan under ytterdörren är en utgröpning i betongen för yttertrappan, där under trappan är ytterväggssyllen helt synlig. Vi har nu i hallen rivit upp parkettgolvet samt tagit bort de ingjutna reglarna i betongen (golvet) Plastfolie saknades delvis och isolering låg direkt mot betongen. Anticimex konstaterade fukt(kondens)skada i
0 svar · 4,6k läst
K
karmajoyst: Tja det borde funka bra. Antar att du vill ha din infästning lodrätt...dvs ovanpå ditt lecablock. Om det är gängstång som du vill ha så hade jag valt att köpa en rostfri sådan. Borra ett hål ca 4 ggr gängstångens diameter och fyll detta med betong sen är det bara att sticka ner din gängstång i betongen. Knacka till blocket med en gummihammare en stund så att du på så sätt
1 svar · 6,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det där ser bra ut. Man får ju även fördel av att solens uppvärmning av fasaden skapar en naturlig konvektion.
24 svar · 21,6k läst
·
gadu^
gadu^: Tyvärr ingen att tillföra, men har lite samma idé...
1 svar · 3,5k läst
·
C
Crischnak: Tack Skalman, ja karet står på justerbara ben förutom LECA ramen. Alltså ingen fara då?? Känns bra. Det går att komma åt brunnen via lucka därfram, även koppling till rören ligger där. Mvh
7 svar · 6,1k läst
·
M
imported_Byggaren: [citat] Tack! Jag har inte försökt leta på nyare info om ritningars utförande fastän jag har Auto-Cad på datorn (som jag aldrig använt och troligen inte heller kommer att använda). Med datorstödd ritning (Cad) har en helt ny värld öppnat sig för konsulterna, där t.ex arkitekten förr var tvungen att bryta jobbet för att ta ett mellanoriginal utan mått och text för att VVS och el
12 svar · 12,8k läst
·
B
Bror: Även en en mur som du gjuter själv måste ju ha något stöd för att inte börja luta. Ett sådant stöd kan du kanske gräva ut för mellan och framför plintarna. Kanske komppletera med någon typ av jordankare.
4 svar · 7,8k läst
·
G
gullegrizen: Om man nu kommer fram till att det inte går att limma duschväggarna av en eller annan anledning, är det då helt kört med denna typ av duschvägg eller finns det någon annan lösning?
2 svar · 5,6k läst
D
danieldanieldaniel: räcker med den mindre
2 svar · 18,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.