Halloj,

Håller på att bygga ett hus i träullit, nu har vi kommit så långt att takstolar är på och taket läggs.

Jag har 2 st öppningar på 5000mm x 2300, där jag har på en av öppningarna takstolar liggande på gjuten balk, där tycker arkitekten att jag ska ha en pelare i mitten, vilket inte jag vill.

Har gjutit i träulliten (det är så man gör med balkar i träullit.

Orginal var den gjutna delen dimensionerad L 5000, bredd 100mm, och höjd 100mm, med 4st 14 mm armeringsrör i botten.

Nu har jag gjort om den lite till Längd 5000mm, bredd 1600mm, och höjd 100mm, med 4st 16 mm järn i botten, och 2 st 12 mm längre upp i balken, vad tror ni om det?

Kan någon räkna ut hur mycket mer den balken klarar i tryck, det kan säkert min arkitekt också, men jag är väldigt exalterad om detta funkar, vilket jag hoppas på givetvis. tänkte sätta vikdörrar i partierna, och det vore kul om det går att öppna när allt är klart.:D

Du måste ge mer indata. Mått, ritning.
Går inte att räkna utan att veta lasterna.

Om jag skulle gissa utan att veta mer, så tror jag inte din föreslagna balk kan bära mer
än sin egen tyngd. Absolut inte ngn taklast.

Med ditt förslag ökar du spännvidden till det dubbla.
Då ökar spänningarna fyra gånger och nedböjningen 16 gånger på samma sektion.
Du ökar armeringen 100% (12-orna högre upp hjälper mkt lite).
Om din långa balk ska bli möjlig måst du öka höjden avsevärt, kanske 3-4 ggr så hög sektion.

Fundera på att öka höjden på balken istället. Du behöver bara öka med 3 cm så blir det dubbel styrka (eftersom höjden på en balk ökar styrkan i kubik).
Utan att täkna på det verkar det allt för klent med endast 4 st 16 mm järn som ska ta all dragkraft. Med en belastning på låt oss säga 500 kg kan det ge draglast på de 4 järnen på 15 20 ton. Jag skulle inte vilja utsätta stål för den dragbelastningen.
Jag byggde med HE balk i stål. De är lättare att räkna på och betydligt mer hållbara.
Jag föreslår HE 140 som du kan börja med. Hur mycket last kommer det bli på balken och hur är den fördelad?

BAS skrev:
Fundera på att öka höjden på balken istället. Du behöver bara öka med 3 cm så blir det dubbel styrka (eftersom höjden på en balk ökar styrkan i kubik).

Vad menar du med styrkan?

Det är styvheten som ökar med kuben, hållfastheten ökar endast med kvadraten på höjden.
OBS att med samma sektion ökar nedböjningen 16 ggr, dvs för att hålla konstant nedböjning måste styvheten också öka 16 ggr!
Nedböjningen ökar alltså med fjärde potens av längden!

Hej igen,

Jag har kikat mer på det idag, och den ena öppningen finns ingen takstol på, utan en gavelspets som jag uppskattar högt räknat till 1500 kg, på den andra vi vila 3 st takstolar på, och där har jag fått förslaget att lägga en limträbalk, som ska sammanfogas med 1st takstol på vardera sida.

Ska få fram en bra skiss.

Där har jag svaret, lägger en limträbalk över, och fäster de tre takstolarna i den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.