Hejsan!
Min sambo och jag håller på att riva våran källare (tar bort sågspån som de isolerat plattan med) för att komma tillrätta med fuktproblem och mögeldoft. Vi vet hur vi ska bygga upp källaren för att inte trampa i klaveret igen (stålbalkar, luftspalter, platonmatta osv) - dvs inga organiska material längs väggarna eller golvet!

Nu till min fundering! Våran platta är inte så slät som den skulle kunnat vara, vilket resulterar i att vi måste utjämna lite innan vi lägger på platonmattan..(vi hade tänkt köpa säckar från maxit och blanda till själva). Är det någon som vet hur fuktig plattan får vara när man jämnar ut? Vad som kan hända om det inte är tillräckligt torrt osv..

Skälet till att vi ska lägga platon på golvet är ju just för att plattan är lite fuktig på vissa ställen.. (ja, vi har dränerat om utvändigt redan)..

Någon som har några ideér och tankar kring min lilla fundering?
MVH Sandra

Citat: Skälet till att vi ska lägga platon på golvet är ju just för att plattan är lite fuktig på vissa ställen.. (ja, vi har dränerat om utvändigt redan)..

Ligger dräneringen på rätt djup? Eller är det så att det inte finns något kapilärbrytande lager under plattan? Är det nyligen dränerat om? Tar en tid att torka upp. Har sågspånet legat direkt mot plattan?

Känns som att plattan skulle få torka ut innan ni går vidare för att säkerställa att allt är OK

Hejsan JanneL!
Dräneringen gjordes förra sommaren och det såg ut att vara på korrekt djup! Vi har själva inte gjort jobbet, men var med hela vägen och kollade när de "tjärade" in den nedersta kanten på plattan..och la ner alla dräneringsrör (en för dräneringen och en för dagvattnet). De fuktrosor som visat sig på andra ställen (på ett par utsatta ställen på väggen) verkar ha torkat upp fint (det är ju ändå ett halvår sedan minst vi gjorde dräneringen).

Plattan är betydligt torrare än vi förväntat oss, då alla besiktningar visat på att fukten kom innefrån och de rekomenderade inte (anticimex) att dränera utvändigt.. bara invändigt (medans vi gör båda.. för säkerhetsskull! Kanske overkill, men river man en hel källare enda in till benmärgen vill man inte vara tvungen att göra om det om ett par år.. för man inte gjorde något ordentligt!). Men som sagt i ett visst hörn är det fortfarande lite blött (inte mycket men ett par decimeter längs "väggen golvet mot väggen").. och det var där frågan kom in... vi kanske aldrig får det riktigt torrt ju så är det någon vits att vänta..? (vi ska ju bygga upp väggen och golvet som så att det kan andas utan problem ändå)

Sågspånet har legat direkt mot plattan i 30 år... (inte så underligt att dofter kan ha satt sig, speciellt inte med tanke på en del fuktrosor som fanns innan!)

MVH Sandra

Tycker ni har rätt inställning till problematiken med hänsyn till de slantar ni lägger ner. Vill i detta läge inte tro att det då kan vara något fel på dräneringen och som du själv säger har ju anticimex bara rekomenderat invändiga åtgärder. Personligen skulle jag vilja ställa dit en avfuktare för att försöka torka upp. Skulle själv inte medvetet vilja bygga in fukt om jag jar möjlighet att torka ut. Frågan i detta läge är ju även hur länge det har stått öppet och hur stor var "fuktrosen" då ni såg den första gången? Funderar också på varifrån fukten kommer? Är det inte bara golvet utan även uppför väggen är det lite lurigt.

Har ni någon värme på i källaren?
Om inte kan jaf förstå att det inte torkar.

Ni är på rätt spår men glöm inte värme och ventilation var inte dumsnåla på det.

Annars finns ju Nivellsystemet, då löser man både problemet med fukt och ojämnt golv, dessutom blir golvet varmare.
Har lagt det i ett rum i vår källare som vi har som sovrum, det blev kanonbra.
www.nivell.se

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.