S
Swedeinla: Hej ! Kolla in "Villa Anna" i Gdansk (www.villa-anna.pl/index.html). Jag hade bokat det förra året men pga ändrade planer blev det inte av. Dom har ett privat garage och priserna är OK. Betydligt billigare än att bo inne i centrala Gdansk. Lars
1 svar · 5,5k läst
C
CN: Hej! Vi tittar på ett gammalt 1 och halvplanshus med källare som är i väldigt dåligt skick (förutom källaren..) Källaren har gjutna väggar och golv. Kan man riva bort allt förutom källaren och köpa väggblock, takstolar och på så vis börja lite från början.. Någon som gjort det och har lite erfarenheter att dela med sig? Tacksam för svar! /C
0 svar · 3,6k läst
K
Kjell_G: Har byggt ett balkongräcke men är lite osäker på stabiliteten. Frågeställningen finns under Altan o uteplats http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/88333-ett-balkongraecke-blir-till.html nån som kan bidra med förslag hur räcket kan stabiliseras? Kjell G
0 svar · 2,6k läst
A
Anonymiserad 23608: Vad finns bakom masoniten? Om det inte är ett riktigt hemmameck så lär du ha brädor bakom som du kan dra gipsen i. 13 mm ger bättre resultat om du har plats för det -den tar ut ojämnheter bättre än 6 mm gipsen, är lättare att bearbeta och är billigare.
4 svar · 5,0k läst
·
A
anaitis: [citat] Om det är en armerad tjockputs på mineralull det gäller så räknas den som en säker och beprövad konstruktion. Du får åtgärda misstagen vid fönster etc.
3 svar · 4,8k läst
B
Bror: Tror inte att det blir några problem med att låta plastmattan ligga kvar. Eftersom du inte fäster golvet i underlaget bör du ha en stegljudsmatta eller lumtpapp under basecogolvet samt lämnar spalt mot väggarna. Eftersom den typen av golvbrädor sällan är helt raka måste du räkna med att du måste kila fast brädorna mot varann för att inte få ojämna sprinngor mellan dem. Limma 2
1 svar · 4,4k läst
F
Farzan: Det finns en del som har dubbel kompetens arkitekt/byggnadsingenjör och jag tror att det skulle kunna vara bra för dig att prata med en sådan. En liten konsultation för att avgöra om det ö h t är möjligt behöver inte alls vara dyr. När vi letade hus för tre år sedan och ett tag var intresserade av ett objekt som vi skulle ha behövt bygga ut, fick jag faktiskt tag på en kombinerad
2 svar · 2,8k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Kan du inte lägga klinkers på ett större område framför dörren och exempelvis en linje rakt över som sedan går över till trädäcket? Hur ser planlösningen ut?
6 svar · 3,2k läst
J
jawen: Ta en vanlig såg (fogsvans) som du inte är rädd om, sen böjer du sågbladet genom att pressa det mot väggen och sågar bort "din buckla", hur lätt som helst. MvH Jawen
2 svar · 3,9k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: tänk på att dom ska grundas ett par gånger och sen målas . dom är ju också bara 2400 långa och då får du skarv om du har 2500 eller mer . det kan man lösa med en väldigt hög golv sockel eller taklist av något slag .. om du vill ha slätta väggar så är gips det bästa men då måste man ju spackla mm. (jeg vet att du sa att du inte ville ha gips men du sa inte varför)
1 svar · 3,2k läst
Milkshaken
Milkshaken: Håller på att bygga ett elementhus med stående slätspontat, kullerskalle på spiken, och sen den gröna järnvitriolen... (Blir grå inom nåt år) Ser verkligen billigt ut....
11 svar · 8,7k läst
Swetrot
Swetrot: Du kan glömma faktura, men VISA-kort brukar gå bra även i Polen.
1 svar · 3,5k läst
C
imported_Byggaren: Ditt problem verkar mer vara av typ: 'få torrt i källaren så att inte nytt tråvirke går samma öde till mötes'. Det spelar alltså ingen större roll för virket om det är tryckt eller inte om du inte åtgärdar det problemet. (Möjligen kan du få luktsensation av tryckt virke som du inte får av rent virke.) Vill du få lite bättre säkerhet mot framtida röta, så då till att upplagen
2 svar · 4,0k läst
L
Loffe: Hej! Är det någon som satt TM board innertak i sitt bygge? I så fall, är ni nöjda med produkten, monteringen, färgbeständighet, utseende, pris? Tacksam för svar.
0 svar · 2,8k läst
Fasting65
Fasting65: Bauhaus, K-rauta, en välsorterad bygghandel har dem. Kallas porös träskiva el.dyl. Ex: http://www.k-rauta.se/bygg_3210.htm
1 svar · 4,6k läst
M
M.Larsen: Skall ta o ringa dom imorogn o se vad dom säger..
2 svar · 3,3k läst
Q
qrz: Har hört på flera ställen att det finns någon form av skydd att sätta framför VP-rör för att förhindra genomspikning, men ingen verkar veta vad det handlar om för pryl... Är det något som finns och används i verkligheten?
3 svar · 7,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Betongpannor är tungt, fundera på om du inte kan tänka dej ett alternativ med plåt istället. Förutom att själva taket blir lättare så försvinner snön bättre.
5 svar · 4,1k läst
M
Motorsågsmannen: Lite kul att kunna återanvända gamla material ju! I mitt hus har jag under renoveringen kunnat se hur man dolt synliga trädetaljer, bla pärlsponten (överspikad med masonit) de klassades väl som "billigt" förr och det var väl därför man ville dölja det ? Nu är ju trenden den motsatta, och dessutom är det ju väldigt snyggt! :)
5 svar · 2,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Bygger (bl.a.) en verkstad om 6x10m, 3m högt LECA murverk och högt tak med 45 graders takvinkel i värsta tänkbara vindläge på Gotland. Utrustad med gymnasie- & civilingenjörsutbildning (el/tele/teknisk fysik) har jag försökt räkna på olika lastfall mha det jag googlat fram på internet. Inte precis lätt när många termer och symboler inte är definerade, man kanske skulle
9 svar · 7,6k läst
·
N
Nellita: Hej alla, är ny medlem men har läst här länge och fått massor av tips. Har nu kämpat med att få rent ett tak med lager på lager av gammal limfärg - men hur man kan vara säker på att man kommit ner till 'grunden', att det går att måla spärrvitt utan att det lossnar? Och hur länge man måste vänta på att det funkat? Vi tänkte testmåla en bit och se vad som händer, men räcker
0 svar · 2,2k läst
H
Herman hedning: multi master är för fjollor. kapa in snitt med tigersåg cc100 och slå bort bitarna med hammare på en bra tiger kan man vända bladet upponer för att komma åt bättre
17 svar · 6,9k läst
A
andersmc: De där säljer de lite överallt. Classe har dem, men de borde finnas i vilken järnaffär som helst.
2 svar · 2,9k läst
·
H
Herman hedning: En Haki ställning i höjd med takfoten stor nog att rymma allt tegel så slipper du lyfta ner o upp. Ta en sida åt gången masonite nej tack
9 svar · 3,9k läst
H
Herman hedning: gjut med expander bruk ända upp till stolpens underkant, glöm dock inte syllpappen
13 svar · 8,2k läst
·
FredrikBo
FredrikBo: "Dr.SiC !" Du har helt rätt, det är en vanlig Hemsida, och i denna finns det en blogg som jag slaktat och gjort om till en guidad tur. Alla extra finesser är borttagna och kvar finns endast 9 st kategori knappar. Så visst har du rätt... Det är en hemsida, men om man kallar den för blogg som jag gör ibland så känner man sig lite extra märkvärdig i 10 sekunder. Att blogga är som sagt i
7 svar · 5,2k läst
Manberg
Manberg: Ja du låter väggreglarna gå lika högt som taket ska vara om jag förstår dig rätt. Kanske kan du dra nytta av bilderna jag bifogar? http://i226.photobucket.com/albums/dd265/Rackarn/DSC01499.jpg http://i226.photobucket.com/albums/dd265/Rackarn/DSC01500.jpg http://i226.photobucket.com/albums/dd265/Rackarn/DSC01498.jpg Så gjorde jag på ett befintiligt timmerhus som han ville ha en utbyggnad
3 svar · 3,8k läst
fantasi
fantasi: [citat] :D en riktig Mc Gyver-teknik Jepp bara 3mm, men sen skall ju taket målas oxå så 5-6mm vore bra.
13 svar · 5,7k läst
O
osueco: Mitt gamla bjälklag i badrummet behöver bytas ut. Längden är 2.2 meter. De gamla balkarna var 120x45, då jag mistänker att detta kan bli lite klen när jag ska kakla barummet funderar jag på om det kan vara tillräckligt att mura en stödmur på mitten. Då blir avståndet bara 1.1 meter mellan stöden för mjälklaget. Är detta tillräckligt startkt för att klara GVKs krav?
0 svar · 2,1k läst
Saxpy
Saxpy: Hade du bott i Stockholmstrakten så hade jag kunnat ge dig förslag på mindre hyvlerier som fixar det där till dig utan problem. Men som föregående talare säger, ring runt till små hyvlerier alt. sågverk. Måste ju finnas många i Småland, så får du en lite utflykt också.
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.