Takpappsbyte, tidsåtgång?

3k läst  9 svar

1. Y
    Medlem Nivå 9
    Jag har funderingar på att byta ut min takpapp till sommaren. Den gamla är 40 år och håller bra ännu (ser jag på råsponten innifrån), men eftersom jag har funderingar på att inreda den idag oinredda vinden har jag ingen lust att göra det innan jag byter pappen. Då uppstår några frågor.

Hur lång tid tar det att plocka ner tegel från ett tak på en villa 125 kvm med ganska "snäll" takvinkel (där man kan ta sig runt utan större besvär).

Kan man sedan plocka bort läkten och sätta nya pappen på den gamla, eller måste den gamla bort? Det känns ju onödigt att lägga tid på att ta bort fungerande papp om man vet att den är torr.

Finns det någon som gjort liknande projekt och kan delge mig hur mycket tid det tog i anspråk, hur många personer som hjälptes åt och om det finns någon helt oumbärlig utrustning att skaffa/hyra för att få jobbet gjort effektivt.

Tack på förhand

2. S
    Medlem Nivå 7
    Hej.
    Har du container intill huset slänger 3 man av teglet på ett par timmar.
    Riva av den gamla läkten, ytterligare ett par timmar inkl. rensa och sopa av (OBS - kolla NOGA efter gamla spik som kan sitta kvar när läkten rivits av).
    Du behöver inte ta bort den gamla pappen om inte den är fruktansvärt hård och ojämn så den skadar den nya pappen. Är det blåsor i den gamla pappen kan du ta en mattkniv och skära upp dem bara..

En mycket trevlig maskin om du känner för lite extratillbehör är pappistolen - gör 2 mans arbete direkt..

3. Y
    Medlem Nivå 9
    Ok, målet var nog att återanvända teglet, så det får bli en snällare version än container... Tack så mycket för bra tips!!

4. S
    Medlem Nivå 7
    Ja, ifall tiden är gratis tjänar du på att ta hand om teglet - annars inte.
    Det tar rätt mycket extra tid att flytta teglet upp och ner.

Men - skall du ändå göra det rekommenderar jag helt klart att du hyr en s.k. tegeltransportör. Det är som en lång aluminiumstege (fast betydligt kraftigare) med en korg/vagn på som tar ca 40-60 pannor åt gången. Denna kör du upp och ner längs stegen/rälsen.

Mycket smidigt!!!

5. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Hur gammalt är teglet ??? Om mer än 20 år så rekommenderar jag ett byte av det...
    Vad gäller pappen så är det bara att spika ny papp ovanpå den gamla.... Se bara till att det är jämnt och fint i hörn, och att inga gamla spikar sticker upp.... Ny läkt rekommenderas iaf i alla väder..... Både bär och ströläkt.....

6. O
    Medlem Nivå 1
    Yens, är du amatör som jag så räkna med att det tar tid, fråga min fru som fick följa med hem till föräldrarhemmet på vår första semester. Vi bytte underlaget på en lite stuga (120m2) det tog nästan hela semestern :cool: (klart att vi hann med både bad och grillkvällar också).

Tegel är lätt att få ner med ett par plank på en stege om man är två. Man bör ta bort gamla papen om det är ojämnt. Inspektera svallet och byt det som är dåligt. Ett bra alternativ är att spika på masonit.

Lycka till och tänk på att det regnar mycket i sverige, särskilt när man jobbar med tak :p

7. T
    Medlem Nivå 5
    för mig tog det 2månader för ca 100 m2 tak.. Gjorde i princip allt jobb skälv.. hade bara hjälp med winchningen av pannor! använde en typ bil winch för att hissa upp pann buntarna (tog bara 2 buntar gång så det tog en stund!)
    Men jag bytte en del råspont, tog bort den gammla pappen osv.. dessutom var det ett evigt regnande hela tiden, därav den långa tidsperioden.. Men man hade nog klarat sig gott och väl på en semester vecka om vädret vart bra hela tiden. (i den tiden är ju även material inköp/transport, tippen besök mm. inräknad.

8. A
    Medlem · Nivå 16

9. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    men visst klarar sig betongpannor i praktiken minst 50 år.... Man byter ju isf papp runt 30 år....
    2 månader för att lägga om 100Kvm.... ja då får man ha tur med vädret då...:)

10. H
    Medlem Nivå 1
    En Haki ställning i höjd med takfoten stor nog att rymma allt tegel så slipper du lyfta ner o upp. Ta en sida åt gången
    masonite nej tack

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: