Jag har en stuga i Norge med murad kallkällare (230 cm höjd) byggd på 30-talet. Källaren är fuktig och jag har fått hederlig jävla brunröta (konstaterad enligt analys). Två sidor av grunden kommer under våren att dräneras och utvändig skall jag upp med platonmatta för att åtgärda huvudproblemet.

Rötan har tyvärr satt sig på de bärande bjälkarna i källaren och jag måste byta ut samtliga. Bjälkarna i källaren vilar på den murade grunden. Min tur i oturen är att jag kan låna allt jag behöver i form av stöttor och ställning. Jag har även tänkt använda mig av tryckimpregnerat virke för att bespara mina efterlevande motsvarande problem.

Hur pass svårt är det att byta bärande bjälkar om jag har ordentliga stöttor. Är det någon här som har några erfarenheter, råd och tips att dela med sig av?

Jag vet inte riktigt hur det är med dagens impregnerat virke men jag vet att de som har impregnerade syllar som blivit fuktiga svär över odören som fälls ut. Något att fundera på!

I
Ditt problem verkar mer vara av typ: 'få torrt i källaren så att inte nytt tråvirke går samma öde till mötes'. Det spelar alltså ingen större roll för virket om det är tryckt eller inte om du inte åtgärdar det problemet. (Möjligen kan du få luktsensation av tryckt virke som du inte får av rent virke.)

Vill du få lite bättre säkerhet mot framtida röta, så då till att upplagen är avskiljda mot muren med asfalterad grundpapp och en strykning med fungicidmedel (Cuprinol o. dyl.) på bjälkarna är inte heller fel.

Och nej. Det är inte särskilt svårt att byta ut bjälkarna om du har ändarna rätt frilagda och har riklig tillgång till stöttor och sätter dem där de ska stå, dvs. under icke utbytta golvbjälkar och omkring den bjälke du byter ut. Räkna oxå med att du kan behöva ta ner och sätta upp en och annan stötta under bytet om du ska jonglera med längre bjälklängder. Lite inledande aritmetik skadar inte. Diagonalmåttet är alltid längre än bjälklängden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.