5 718 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
6mm gips i tak möjligt?
Det är klart att det går, det är bara frågan om hur mycket skivan flexar.
Testa att lägga skivan över 2 reglar med cc60 cm och tryck lite på den, känns det för "flexande" är det
bara att sätta reglarna på 45cm eller 30cm
Jocke
Testa att lägga skivan över 2 reglar med cc60 cm och tryck lite på den, känns det för "flexande" är det
bara att sätta reglarna på 45cm eller 30cm
Jocke
Acme - hur svårt är det att karva ur tror du? Det är inte elrören som blir ett problem utan klammers som håller uppe rören till radiatorerna till ovanvåningen. Klammrarna bygger 30mm och vi har bara 40mm spelrum till fönstret. Om vi alltså karvar ett par mm runt klammrarna så borde det fungera.
Väntar även svar på från rörisen om det krävs någon speciellt luftspalt mellan rören och gipsskivorna?
Väntar även svar på från rörisen om det krävs någon speciellt luftspalt mellan rören och gipsskivorna?
lite OT: jag har varit tvungen att sätta utegips (9mm) i delar av hallen när jag byggde om eftersom hallen hade 9mm skivor från början (standardgips dock) och det har inte varit några problem med varken målning eller tapetsering - kommer problemen senare måntro?
Jag har satt 6mm renoveringsgips i taket till vår nya tvättstuga i källaren. Takhöjden är begränsad och en del rör gjorde att jag försökte snåla med bygghöjden så långt som möjligt. Jag satte skivorna på 22x45 läkt cc300. Svårigheterna ligger bl.a. i att skruvhuvudena går igenom skivan om man inte har fått dit tillräckligt många, dessutom måste man absolut vara minst två personer, gärna tre, skivorna böjer sig ohyggligt när dom ska upp! Det är också svårt att få skarvarna snygga, det blir gärna ojämnheter som är svåra att spackla ut men det kanske beror på den ovanliggande glespanelen i mitt fall.
Om jag skulle göra om så skulle jag använda vanlig 13mm gips, men det blev ändå hyfsat till slut.
Om jag skulle göra om så skulle jag använda vanlig 13mm gips, men det blev ändå hyfsat till slut.
Det tidigare innertaket var puts på vass som var infäst i brädor med ca 10mm mellanrum (glespanel). Brädorna var (är) spikade i golvbjälkarna. Denna glespanel är inte helt jämn vilket kan förklara problemen med att få skivorna helt i plan.
Om det bara är rörklammern som tar i så kanske du kan byta ut dessa mot något som bygger mindre, t.ex. patentband.
Annars får du hålla upp 13 mm skivan mot taket och trycka till ungefär där klammern sitter -då borde du få ett tryckmärke på baksidan där du ska karva. Skär bort pappen runt området och skrapa/gröp ur med en gammal Morakniv. Om jag har tolkat dig rätt så rör det sig om 3 mm, och då är det inga problem, eller svårt heller för den delen.
Annars får du hålla upp 13 mm skivan mot taket och trycka till ungefär där klammern sitter -då borde du få ett tryckmärke på baksidan där du ska karva. Skär bort pappen runt området och skrapa/gröp ur med en gammal Morakniv. Om jag har tolkat dig rätt så rör det sig om 3 mm, och då är det inga problem, eller svårt heller för den delen.
Produkter som diskuteras: "Morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden