3 893 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Ojämn lättbetongvägg
Jag håller på att renovera köket och är på gång med att montera väggskåp. Jag upptäckte då att min vägg har en buckla som gör att skåpen hamnar ojämnt. Det är ca 60x30 som buktar ut ca 7-8 mm på högsta stället, men kanten är så pass skarp att det inte går att göra någon "fullösning". Därför tänkte jag ta bort de 7-8 utstickande millimetrarna.
Min fråga blir således hur man enklast jämnar bort gammal (från 50-talet) lättbetong? Jag undviker helst att hyra dyra verktyg eller verktyg som dammar. Funderade på att hugga bort betongen med ett stämjärn. Tidsödande men det borde fungera. Sen får man spackla bakom. Det är jämnt både i toppen och i botten av skåpen.
Någon som har någon annan metod? Kommentarer? Religösa utsvävanden?
Min fråga blir således hur man enklast jämnar bort gammal (från 50-talet) lättbetong? Jag undviker helst att hyra dyra verktyg eller verktyg som dammar. Funderade på att hugga bort betongen med ett stämjärn. Tidsödande men det borde fungera. Sen får man spackla bakom. Det är jämnt både i toppen och i botten av skåpen.
Någon som har någon annan metod? Kommentarer? Religösa utsvävanden?
Stämjärn kan nog funka...sen lite golvprimer utspädd med vatten och därefter spackla med rotband/gipsbruk. Det lossnar nog mer än de 7-8mm du vill få bort.
Ett allternativ är förstås byggkilar i både under och överkant, bakom skåpen när du monterar dem så de kommer ut från väggen lika mkt som bucklan.
Ett allternativ är förstås byggkilar i både under och överkant, bakom skåpen när du monterar dem så de kommer ut från väggen lika mkt som bucklan.
Klicka här för att svara