Hej, håller på och slänger in nätverkskabel i innerväggarna (45x70-reglar och gips).

Vad jag förstått så använder elektriker någon slags spikskydd av metall vid genomgång av regel när de lägger elrör/slang. Något sådant skulle jag också vilja ha så man inte pajar nätverkskabeln med en spik eller skruv i framtiden.

Som jag förstår det så skall väl flexslangen snällt böja sig lite åt sidan för en skruv mellan reglarna, men i genomgången så är ju slangen mer fixerad och då kan ju en spik/skruv skada kablaget.

Har svårt att hitta något utbud dock av några slags "spikskydd", vad använder elektrikerna egentligen?

Mvh
Pagge

Hej och tack för svaret!

Menar du att ni gör så i erat hus eller menar du att det är så elektriker gör? Eller sammanfaller de båda? :)

Även om det inte skulle innebära livsfara att sätta en skruv i nätverkskabeln så vill jag göra så bra som möjligt, och då tänkte jag att gör jag som elektrikerna så borde det ju bli bra.

Jag tänkte då använda flexslang, använder elektriker överhuvudtaget det eller är det bara plaströr som gäller? Vad elen gäller i vårt hus så ligger den i metallrör, det kan man väl kalla spikskyddat ;)

Mvh
Pagge

Använd vprör istället för flexslang, blir mkt lättare att dra kabel sedan ;D

Har hört på flera ställen att det finns någon form av skydd att sätta framför VP-rör för att förhindra genomspikning, men ingen verkar veta vad det handlar om för pryl... Är det något som finns och används i verkligheten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.