Detta kommer från mitt hus byggt 1929. Någon som vet var jag kan hitta detta nytillverkat?

• Panel och Foder med mått.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte finns som standard längre, vilket det med allra största sannolikhet inte gör, måste man gå till ett sågverk och be dem tillverka det. Det blir dyyyyyyyyrt..........

"Standard" varierar ju från ställe till ställe. Panel och List och Svenssons trä t ex har ju betydligt större sortiment jämfört med den vanliga byggmarknaden. Det kanske finns fler liknande som jag inte känner till?

Den övre har jag ingen uppfattning om...den nedre tror jag blir svår att hitta. Jag har nämligen varit på jakt efter något liknande och det enda jag hittade var en list med samma profil som finns hos både Panel & List och Ekesiöö här i Stockholm och är 52 mm bred. Det var nära nog för mig, eftersom originalet i mitt fall är c:a 55 mm, men för långt ifrån för dig.

Vi är på jakt efter något som liknar den översta.
Hos Nacka Trä verkar man kunna beställa till rimlig kostnad ifall det inte finns som standard.
Men vi har inte beställt än.

Den övre brukar kallas dubbelfasspont men hyvlas oftast bredare numera, jämför http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=36264

Den undre har jag inte sett tidigare, liknar en förvuxen hattläkt....

Kolla med något hyvleri där du bor - det behöver inte bli speciellt mycket dyrare att ta fram special, iallafall inte om du ska ha lite större partier.

/Ingenjören

Den dubbelfasspont du länkar till är väl i första hand för utomhusbruk eftersom den är finsågad. Den panel jag har används ju stående och liknar betydligt mer basupanel men utan de "extrabreda" spåret på ena sidan. Skall åka runt till lokala hyvlerier så får vi se vad det kan ge.

Totte_S
Ser ju lovande ut även om dom inte hade just mina. Skall kolla vad det kan landa på prismässigt.

Tack för alla tips!

Kolla på www.veckebosag.se. Förvisso långt från Stockholm, men jag vet att han brukar leverera virke dit.
Bra priser har han dessutom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.