5 808 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Isolera golv och ytterväggar?
Vårt fritidshus är från 20-talet med vägg som från insida består av brädtimmring, tjärpapp )modell svart), ca 80-90 mm luftspalt samt stående panel med den smalare lockpanelen. Panelen 'r torr och sprucken och Vi funderar på att isolera och sätta dit ny panel.
- Hur ska man gå tillväga? Plastfolie el. vindpapp?
Golvet består av trägolv med sågspån.
- Hur ska man isolera? Vilken typ av isolering? Nått speciellt man ska tänka på om Vi ska göra om en älde vanlig toalett till badrum med dusch och tvättmaskin (golvet saknar idag golvbrunn)?
F.ö saknar huset plastfolie har endast tjärpapp i väggar. - Ska man anlägga plast i äldre hus?
- Hur ska man gå tillväga? Plastfolie el. vindpapp?
Golvet består av trägolv med sågspån.
- Hur ska man isolera? Vilken typ av isolering? Nått speciellt man ska tänka på om Vi ska göra om en älde vanlig toalett till badrum med dusch och tvättmaskin (golvet saknar idag golvbrunn)?
F.ö saknar huset plastfolie har endast tjärpapp i väggar. - Ska man anlägga plast i äldre hus?
Hej,
jag har en stuga från 40-talet som jag skall isolera. Väggkonstruktionen liknar mkt den du har, jag tänker mig följande,
- plocka ned läkten på ytterpanelen (låta de breda brädorna sitta kvar)
- hänga upp vindväv
- spika på 95x45 regling
- fylla denna med fiberplatta (roxull fasadskiva el motsv)
- vindväv
- spikläkt för ny ytterpanel
- ytterpanel efter smak
- måla
hoppas detta hjälper er ngt.
anders
jag har en stuga från 40-talet som jag skall isolera. Väggkonstruktionen liknar mkt den du har, jag tänker mig följande,
- plocka ned läkten på ytterpanelen (låta de breda brädorna sitta kvar)
- hänga upp vindväv
- spika på 95x45 regling
- fylla denna med fiberplatta (roxull fasadskiva el motsv)
- vindväv
- spikläkt för ny ytterpanel
- ytterpanel efter smak
- måla
hoppas detta hjälper er ngt.
anders
Om jag skulle tilläggsisolera i dag skulle jag använda Västkustskivan.
När jag var i farten för 25 år sedan kapade jag bort den gamla fasaden och reglade med 45X95 stående och sedan 45X45 liggande. Fick rådet att regla direkt på gamla fasaden, men då jag bytte fönster i samma veva såg jag att gamla fasaden och spikläkten till den var ung 45mm. Tänkte då att tar jag bort gamla fasaden och klämmer dit en 45 mm isolering extra kan det inte bli sämre. På detta sedan utegips spikläkt och ny fasad. Tycker det blev bra men föreställer mig att det hade blivit bättre med Västkustskivan, heltäckande isolering och inga köldbryggor. Förmodligen hade det inte blivit dyrare hellre.
Jag har spånfyllda väggar innerst och fick rådet att bara regla och isolera. Utanpå detta någon form av vindskydd. Papp eller
gips. Om detta gäller även i dag vet jag ej. Ingen plast i alla fall.
När jag var i farten för 25 år sedan kapade jag bort den gamla fasaden och reglade med 45X95 stående och sedan 45X45 liggande. Fick rådet att regla direkt på gamla fasaden, men då jag bytte fönster i samma veva såg jag att gamla fasaden och spikläkten till den var ung 45mm. Tänkte då att tar jag bort gamla fasaden och klämmer dit en 45 mm isolering extra kan det inte bli sämre. På detta sedan utegips spikläkt och ny fasad. Tycker det blev bra men föreställer mig att det hade blivit bättre med Västkustskivan, heltäckande isolering och inga köldbryggor. Förmodligen hade det inte blivit dyrare hellre.
Jag har spånfyllda väggar innerst och fick rådet att bara regla och isolera. Utanpå detta någon form av vindskydd. Papp eller
gips. Om detta gäller även i dag vet jag ej. Ingen plast i alla fall.
Jag tror att ska man använda nutidens isolering ska man nog följa den standard som finns, dvs glasull/mineralull = diffusionspärr på, men det finns ju träisolering och diverse andra saker som är "gammaldags" och har funkat i alla tider annars, dom behöver man bara ha en vindpapp , alternativt ångspärr på eftersom dom är självtorkande. tror inte det finns nån standard vad gäller plast eller inte plast i gamla hus, det är nog mycket efter tycke och smak.
Många tycker , varför ändra på nått som funkar, medans andra går efter nytänkande och tror/vet/tycker att dom nya materialen måste ju vara bättre än dom gamla.
Många tycker , varför ändra på nått som funkar, medans andra går efter nytänkande och tror/vet/tycker att dom nya materialen måste ju vara bättre än dom gamla.
Klicka här för att svara