Tänkte riva en vägg mellan ett rum och en inglasad veranda i sommarstugan. Väggen har funnits där sedan stugan byggdes på 30-talet, men jag har ingen aning om den är bärande eller inte. Inga ritningar finns som kan kasta något ljus över fallet heller.

Hur ska man gå tillväga för att kolla om väggen är bärande eller inte och hur fäster man en eventuell limträbalk som avlastar i så fall?

Några frågor:

Sitter väggen någorlunda mitt i huset?
Går den vinkelrätt mot takstolarna?
Finns det en murstock i anslutning till väggen?

Då skulle i alla fall jag anta att den är bärande ( jag är inte expert! ).

Jag skulle nog ta hjälp av en byggingenjör för att titta på en ny konstruktion. Särskilt som kommunen vill ha in en bygganmälan när man ändrar bärande konstruktioner i hus.

MVH
/Ove

Om det verkligen är en veranda, så är väggen husets egentliga yttervägg, och i så fall med största sannolikhet bärande.
Du behöver anlita en byggingenjör för att dimensionera och tala om hur jobbet ska utföras.

Ah, ok...

Jag skulle tro att den väggen är bärande. Verandan är antagligen byggd för att vara enklare och behöver antagligen väggen för att hjälpa till att bära taket. Väggen fungerar antagligen som gavel/yttervägg. Rätta mig gärna om jag har fel... :)

MVH
/Ove

Jo, det blir nog till att låta någon byggnadsingenjör kolla väggen, känns inte som någonting man ska chansa med... ;)

I
Eftersom spv är 3.30 och rummet 6 m långt, så är den våggen med stor sannolikhet inte bärande.

Du kan kika i taket på verandan efter spikskallar i panelen. Sitter de i rad har du något som panelen är spikad i ovanför. Frågan är om raden går parallellt nocken eller tvärs den? Du kan även se på panelens längdriktning. Är den parallell med nocken, så är det troligen någon form av fribärande takstol ovanför även om taket är låglutande. Då är gavelväggen mellan rum och veranda inte bärande.

Däremot kan den vara vindavstyvande, men om du ska flytta ut gavelväggen till höger, där veranderäcket finns idag, flyttar du ut avstyvningen oxå. Då händer inget med kåken om det blåser.

Panelen går parallellt med nocken och verandan är redan inbyggd. Ska kolla efter spikskallar i panelen, men har inte hittat några i taket i vardagsrummet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.