Hej,

Hörde att det fanns spån?/träskivor med urfrästa spår för golvvärmeslingor.

Någon som lagt detta och vet ungefärliga priser. Har haft svårt att hitta detta på nätet.

Tack för tips/Peter

Ungefärlig var ordet...
De enda jag känner till som har spåfrästa golvspånskivor för golvvärme är Wirsbo (ägs av Uponor). Det besvärliga är att skivorna är för 17 mm slang och Wirsbos 17 mm-system säljs överhuvud taget inte, såvitt jag har kunnat hitta, direkt till konsument. Man måste alltså köpa grejorna via sin rörmokare och priset är beror alltså på grossistpriset (som ingen vill tala om), vad rörisen har för rabatt hos grossisten och hur mycket påslag rörisen själv gör.

Enda sättet att få en riktigt uppfattning om vad det kan kosta är alltså att ta in offert från några olika rörmokare.

Detta gäller inte bara själva de spårade skivorna utan även de speciella plåtarna till dem (går åt 6 st/skiva), vändskivorna (där plåten ingår, fast monterad) och själva 17 mm-slangen.

En liten möjlig indikation på vad det kan tänkas kosta via röris, och jag kan inte ens säga om det är ett bra eller dåligt pris, är följande (exkl moms):
Golvvärmespånskiva 17 2400 x 600 uppåt 400:-
Golvvärmeplåt 17 cirkus 50:-
Vändskiva 17 m. plåt 600 x 400 drygt 250:-
17 mm slang, 120 m rulle sisådär 3500:-

Så slutsatsen är - ska man köra med Wirsbo rekommenderar jag att köpa deras 20 mm slang och plåtar från Rinkaby och förlägga i glespanel.

Wirsbo spårad skiva 319,64 http://www.dinvvsbutik.se/spanskiva-2400x600x22-p-2418544.html
LK spårad skiva 214,33 http://www.dinvvsbutik.se/sparskiva-16mm-p-2418071.html

Tipset är att kolla hos respektive tillverkare efter det man vill ha (jag vet, kan vara svårt om man inte ved vad det heter), då kan man hitta RSK-nummret. Sedan söker man hos te.x Dinvvsbutik med det nummret.

Här är LKs golvvärmeprodukter, http://www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=335
Här är Wirsbos produktsida http://katalog.uponornordic.com/open/start.asp

Själv gillar jag LKs sida bättre för där kan man ladda ner en pdf med produkterna, så går det snabbare sedan när man vill hoppa frm och tillbaka bland grejjerna.
Om någon har listat ut hur man får fram en pdf hos wirsbo , så hojta till.

Där ser man - f-n vad röris lägger på...

Ska du göra det själv tror jag det blir billigare och enklare att göra med glespanel och golvvärmeplåtar.
Så här såg mitt golv ut innan plåtar lades dit.

• golvvärme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Hade tänkt fräsa spår själv i Byggmax golvspånskiva för 69.40:- /m2.

Enligt deras kundtjänst är kvalitetsaklassningen EN 13986 P6 och de flesta golvvärme tillverkare specar att deras skivor är av kvalitet v20, är det någon som vet om dessa två är jämförbara?

AndersS: Ser ut som att glesen ligger direkt på golvbjälkarna. Hur har du gjort med böjarna på golvvärmen? Dubbla golvbjälkar?

Lymmeln: Jag skule nog titta lite på hur AndersS har gjort och tänka både en och två gånger på hur lång tid det tar att fräsa ett par hundra meter spånskiva.

Lymmeln skrev:
Spikers_Corner: Detta ser ut att vara PDF:er från Uponor [länk]

Jag var otydlig, det är en produktlista i pdf jag är på jakt efter. Om du kollar LK länken så ser du vad jag menar.
Jag har inte hittat någon sådan på sidan du länkar till, vare sig nu eller tidigare.

Det skall finnas en tråd någonstans, kanske under Värme eller VVS, där någon fräst själv.

Karl_Malmqvist skrev:
AndersS: Ser ut som att glesen ligger direkt på golvbjälkarna. Hur har du gjort med böjarna på golvvärmen? Dubbla golvbjälkar?
.
Stämmer, dom ligger direkt på. Har tyvärr ingen bra bild på detta på den här datorn, men glesen spåras/kapas ur för böjarna, inga konstigheter. Ska se om jag kan hitta nån bild på det.

Ovanpå gles och golvvärme lägger jag upp och nedvänd gips, 120x240. Sedan lägger jap parkett på. På gamla huset la jag trägolv direkt på plåtarna (och plast).

www.vvs-boden.se säljer både 17mm slang och spånskivor. Bättre priser är dinvvsbutik.se också.
Men dyrt blir det hur man än gör, har räknat fram och tillbaka på olika lösningar med glespanel eller spånskivor för 45 m2 i en tillbyggnad och jag tyckte inte att det var värt allt jobbet med glespanelen för det man sparar. Plåtarna är ju dessutom lika dyra i vilket fall. Dock tänker jag fräsa böjarna själv istället för att köpa vändskivor.

http://www.vvs-boden.se/catalog/index.php?cPath=24_178_869_481

Menar du att det är mer jobb med glespanel än med spånskivor?

Spikers_Corner: Jag insåg det senare, skickat ett PM eftersom det låg lite utanför ämnet

Till alla er som funderar på golvvärme men funderar på hur det sk funka med trägolv kolla in väggvärme istället.
Bäst tilsammans med lerklining (det blir svag jämn värme ifrån slingor i nederdelen av väggen.

Inga element. Möblera som du vill - men ställ gärna möblerna några centimeter från väggen. När du vill värma dig flyttar du lite närmare väggen...
Tydligen vanligt i Tyskland Nederländerna m fl länder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.