Köpte vitgrundade 22x120 brädor på Byggmax, men glömde fråga vilken sorts färg det var på.
Nu har dom stängt - nån som vet eller har en kvalificerad gissning om det går att ha oljebaserad täckfärg på?

Självklart går det.
Grundfärgen är alltid en oljegrund. Alltid.

Skulle helst ha avrått dig från att köpa färdiggrundad panel, då det är en väldigt tunn grund.
Men i.o.m att du ska köra oljefärg på, och inte akrylat, så går det väl ok.

Jag ringde dagen efter sen jag frågade, och det var en grund som det gick att ha både vatten- och oljebaserad täckfärg på :)

Men du bör vara medveten om att de fabriksgrundade har väääldigt tunn grund, skulle vilja kalla det en "transportgrund".
Bara så du är medveten om det... tipset är att ändå grunda om dom hemma, på riktigt.

_bystrom_ skrev:
Men du bör vara medveten om att de fabriksgrundade har väääldigt tunn grund, skulle vilja kalla det en "transportgrund".
Bara så du är medveten om det... tipset är att ändå grunda om dom hemma, på riktigt.
Jag missade tyvärr att grunda, har kört två ggr med oljetäckfärg nu. Kanske skulle ta ett tredje varv...

Funkar bra med två lager oljefärg, problemet med för tunn fabriksgrund/skyddsgrund blir när man väljer akrylatfärg, då är det för lite oljegrund under. Är man rik eller har färg över funkar ju det att grunda med oljefärg utspädd med lacknafta direkt, men det är trögstruket och dyrt. Är du orolig att du fått för lite färg på väggen så måla en gång till, jag hade inte gjort det. Jag hade väntat 3-4 år och målat igen när det sett lite sunkigt ut och huset ändå är tvunget att tvättas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.