Har flyttat från trähus till lägenhet byggd på 60-talet. Allting är betong och det är lite nytt för mig.
I samband med renovering måste alla lister bytas dvs mest golvsocklar och foder. Socklarna fästs i enbart betong och fodren i betong i ena kanten och en dörrkarm i andra kanten.
Jag är ganska kräsen när det gäller listverk. Vill inte ha några synliga spikhål osv, utan vill spackla igen och måla över om det spikas eller skruvas.
1) Vilken monteringsmetod är att föredra?
2) Kan man (skall man undvika att) limma? I så fall vilket lim (PL400, MS-polymer, montagelim...)?
Har tänkt att sänka taket i hallen och sätta gips för att kunna få upp el, t.ex. för spottar. Tänker mig att sätta träregel 45x45 i (betong-)taket, därpå glesa med 28x70 och sedan gips.
3) Det är jobbigt att borra och skruva i tak. Förslag på arbetsmetod? T.ex.
a) såga till reglarna
b) förborra med träborr i reglarna
c) hålla regeln mot taket och borra med betongborr i det förborrade hålet så att man får en anvisning i taket där man skall borra för pluggen
d) hålla regeln helt stilla så den inte flyttas och borra för anvisning för nästa hål (detta verkar jobbigt)
e) borra och plugga och hoppas att pluggen hamnar helt rätt
f) skruva fast reglarna
Eller finns det enklare sätt? Vilken dimension behöver jag på hålet/pluggen tror ni?
Nya dörrkarmar skall sättas i dörröppningarna som består av betong. I vissa öppningar finns lite trä insprängt i betongen som känns lite lockande att fästa karmarna i.
4) Vad är det för trä?
5) Kan man fästa dörren i det träet eller rekommenderas det att borra, plugga och dra karmskruv in i pluggen?
Kan bistå med fotografier om det behövs.