17 081 läst ·
3 svar
17k läst
3 svar
Mura lättbetong!?
Hej, håller på att mura en "bänk" i köket för en vedkamin. Ser ut som ett H ungefär.
Använder lättbetongblock (Siporex?)
Fick med mig Serpo 224 Mur och putsbruk C från bygghandeln.
Är det lämpligt att använda? Kommer det att hålla?
Tycker att blocken verkar suga mycket vatten, har provat fukta på dom rejält men inte stoppat dom i vatten än.
På säcken med bruk står det "För lättbetong se särskild instruktion", men vart f-n finns den i så fall.
Gärna snabba svar, Flurken.
Använder lättbetongblock (Siporex?)
Fick med mig Serpo 224 Mur och putsbruk C från bygghandeln.
Är det lämpligt att använda? Kommer det att hålla?
Tycker att blocken verkar suga mycket vatten, har provat fukta på dom rejält men inte stoppat dom i vatten än.
På säcken med bruk står det "För lättbetong se särskild instruktion", men vart f-n finns den i så fall.
Gärna snabba svar, Flurken.
Man brukar inte mura utan limma samman lättbtg.block. Nu ska du ha det till annat än ytter-/innerväggar och då duger oxå att mura. Men hur det är med kemin i det bruk du fått med kontra lättbtg. ska jag låta vara osagt p.g.a nya brukssorter och erfarenheter. Eftersom det i huvudsak torde bli tryckkrafter i din konstruktion duger det nog lika bra med det du fått som något annat bruk.
Vet ej var man hittar dessa instruktioner (antar att man får kontakta tillverkaren).
Tycker dock att det är konstigt att de inte kan skriva ut mer utförligt.
Jag har murat lättbetong med vanligt C-bruk och det fungerar bra.
Jag doppade blocken och innan jag sedan putsade så använde jag "suggan"
Tycker dock att det är konstigt att de inte kan skriva ut mer utförligt.
Jag har murat lättbetong med vanligt C-bruk och det fungerar bra.
Jag doppade blocken och innan jag sedan putsade så använde jag "suggan"
Vill du mura lättbetong med ett C-bruk så byt 224 till 131. Till lättbetong använder man lågalkaliska produkter och det är inte 224.
Mura lättbetong är dock inte vanligt. Man brukar limma dem med Tunnfogsbruk A.
Mura lättbetong är dock inte vanligt. Man brukar limma dem med Tunnfogsbruk A.
Klicka här för att svara