Är mitt uppe i köksrenovering och upptäckte att väggen består av gipsskiva där väggskåpen ska upp.
Det går säkert att sätta vissa skruvar i reglarna, men givetvis inte alla, då de nya skåpen är både bredare och smalare än de andra.

Någon som hittat någon lösning på problemet själv eller som har tips och idéer på hur man bör tänka vid ett sånt här moment?

De alternativ jag själv kommit fram till är:
  • Sätta upp två brädor, en upp och en nere, som man drar fast i reglarna och sedan fäster skåpen i. Nackdelen är ju att skåpen kommer ut en bit från väggen, men det går ju att fixa med någon snygg list i nederkant
  • Sätta upp någon skiva, typ OSB, från nederkant på skåpen upp till taket. Är detta något att rekommendera öht? Att sätta osb utanpå gips, man brukar väl göra tvärtom vanligtvis? Och är osb-skivorna starka nog?
  • Sätta upp skåpen med mollyplugg där de inte går att fästa i reglarna, känns dock som det mest osäkra alternativet då jag har dåliga erfarenheter av mollyplugg som släppt.

Tack på förhand!

Anders

* 2 brädor, nej blir antagligen inte bra med denna "djupskillnad"

* Jo, i vanliga fall sitter OSB/Plyfan bakom gipsen och OSB är tillräckligt stark även för köksskåp.

* Om bara ett par skruvar hamnar i träreglarna OCH samtliga skåp är ordentligt ihopskruvade med varandra skall det fungera bra!
Det brukar också gå att lägga i en list på baksidan skåp och sedan skruva igenom denna + skåp OCH träffa samtliga reglar i väggen bakom.

Ofta spelar inte "djupskillnaden" någon roll då man ofta sätter kakel under skåpen, så jag hade gjort enligt alt 1.

Det brukar också gå att lägga i en list på baksidan skåp och sedan skruva igenom denna + skåp OCH träffa samtliga reglar i väggen bakom. Tips från ByggaNytt- säkert bra men jag begriper inget...

Visst, det kan funka men det beror ju på om det finns högskåp eller andra fasta installationer bredvid att ta hänsyn till...

Jo, en del (flesta?) överskåp har ett mellanrum mellan bakstycket och väggen på >10 mm, där kan man fästa upp en list som egentligen kommer att fungera som distans för de kommande skruvarna som går rakt igenom bakstycke-list-gips-regel. Dessa skruvar skall ha stora brickor på insidan av skåpet och blir ju fullt synliga men högt upp i det övre hyllplanet så syns det ändock inte sen!

Redigerat:
Jag hade tänkt lösa "djupskillnaden" genom att sätta en list under skåpen som går ner en liten bit över kaklet, men djupskillnaden kanske blir för stor ändå? För övrigt är det en lång rad med väggskåp, inga fasta installationer eller högskåp att ta hänsyn till...

Ang. OSB-skiva så skrev ByggaNytt "Jo, i vanliga fall sitter OSB/Plyfan bakom gipsen och OSB är tillräckligt stark även för köksskåp", därmed funkar det alltså att dra upp osb utanpå gipset också? Det blir ju en djupskillnad här med, men det blir väl inte alls lika mycket som med brädor?

Tror att du får skåpen att hänga bra genom att skruva dem i de reglar som du kommer åt och sedan skruva ihop alla skåp. Beror ju lite på hur skåpen är gjorda men de jag har hängt upp har en planka tvärs hela skåpet så man kan fästa det i minst en regel. Är man osäker så kan man skruva en längsgående list i underkant längs alla skåp som de kan stå på. Sedan en likadan ovanför skåpen som man sätter vinklar i och skruvar fast i skåpen. Sätter men den undre först så är det även i bra hjälp att få skåpen i våg och på rätt höjd så det kan vara bra som tips vid alla skåp som ska sättas.

• Gilla
DavveT
  • Laddar…
ByggaNytt skrev:
Visst, det kan funka men det beror ju på om det finns högskåp eller andra fasta installationer bredvid att ta hänsyn till...

Jo, en del (flesta?) överskåp har ett mellanrum mellan bakstycket och väggen på >10 mm, där kan man fästa upp en list som egentligen kommer att fungera som distans för de kommande skruvarna som går rakt igenom bakstycke-list-gips-regel. Dessa skruvar skall ha stora brickor på insidan av skåpet och blir ju fullt synliga men högt upp i det övre hyllplanet så syns det ändock inte sen!

Nu fattar t.o.m. jag...:)

hmmm...?
varför sågar du ej upp gipsen å kortlar mellan dina stående reglar?
sen tbx med gipsen å sen e det KLART!!

i annat fall kan du lika gärna som det nämts här innan, skruva i dom reglar som finns sen skruvar du ihop överskåpen med 4 st skruv (3,5x25) spax skuv, 1 st i nedre bakkant sen 3 st i din framkant....
finish

mvh
snickar estwing

supremo skrev:
Jag hade tänkt lösa "djupskillnaden" genom att sätta en list under skåpen som går ner en liten bit över kaklet, men djupskillnaden kanske blir för stor ändå? För övrigt är det en lång rad med väggskåp, inga fasta installationer eller högskåp att ta hänsyn till...

Ang. OSB-skiva så skrev ByggaNytt "Jo, i vanliga fall sitter OSB/Plyfan bakom gipsen och OSB är tillräckligt stark även för köksskåp", därmed funkar det alltså att dra upp osb utanpå gipset också? Det blir ju en djupskillnad här med, men det blir väl inte alls lika mycket som med brädor?
ja osb går bra för underskåpen. men EJ för överskåp...
det skall sitta 2" virke bakom.

mvh
snickar estwing

Råkade ut för samma problem när jag hjälpte min mor att bygga nytt kök. Gå till en plåtslagare och köp det antal meter plåt du behöver för att klä väggen bakom skåpen. Skruva plåten i reglarna så har du sedan ett fast material som inte bygger något på väggen att skruva i.

Var bara någa med vilka skruvar du använder.

Funderar en hel del just nu på hur och vad jag ska räta upp timmerväggen med, skiljer ca 3-4 cm upptill mot golvnivå.

Kan inte regla upp med 45 reglel + skivor pga utrymmessjäl, funderar däremot på glespanel 25 x 70 som jag salar upp vertikalt och sedan antingen kplyfa + renoveringsgips alt. tjockare mdf el. spånskiva.

Eftersom jag inte vet exakt på vilken höjd överskåpen kommer att sitta än pga att golvet lutar lite och inte lagt ännu så undrar jag eftersom jag har bra fästmån en bit in efter att skivorna är på så borde det väl gå att dra längre skruvar typ 150mm genom luftspalten mellan läkt samt timmer utan att det ger med sig samt att skåpen inte bara hänger i skivorna?

En annan idé jag tänkt på istället för dubbla skivor, kan man ha 22mm golvspån istället, "rimmar" inge bra(jag vet) undrar bara eftersom en kompis har det :)

Sist men inte minst räcker det att man lägger distanser med 30cm avstånd mellan 25x70(läkten är 25 och inte 28mm varför vet jag inte) läkt samt vägg för att få stadga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.