Jag ska flytta 2 väggar på övervåningen.
Jag har bifogat en enkel skiss i paint hur det ser ut.
Alla tunna linjer är bef. väggar. Så det är dom två tjockare som jag ska slå upp.
Dom bef. är kanske 5cm tjocka och jag kommer ersätta dom med 2"4.
Jag kommer slå upp dom nya väggarna innan jag tar bort dom gamla.
Men nu undrar jag är det nån fara att flytta dessa väggar? Dom är knappast bärande väl?

hus.jpg

Sen luftspaltfrågan. När jag sedan har flyttat dessa väggar så tänkte jag skiva på takstolarna. Men då måste jag väl ha en luftspalt?
Men jag har inte öppet till vinden ovanför, inte heller nedåt.
Utan takstolarna är bara synliga i dessa förråden.
Hur ska man utföra luftspalten då?

Är inte riktigt med på vad du menar men luftspalt brukar läggas mellan takstolarna (takfotsventilation). T ex så kan man läkta mot råsponten och spika/skruva fast masonit så att isoleringen inte ligger an mot råsponten.

Det skall alltså vara fritt blås från takfot till nock, går inte det att åstadkomma finns mögelstoppers som placeras under pannorna. Lämpligen då i varje fack.

/Kent

Vet ej om taklinjen är inner eller ytter taket,men du bör vell åtminstone ha 30 cm isolering mellan luftspallten(3 cm) vid yttertaket och gips.Allt detta om du har mineralulls isolering.

snickarboden skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar men luftspalt brukar läggas mellan takstolarna (takfotsventilation). T ex så kan man läkta mot råsponten och spika/skruva fast masonit så att isoleringen inte ligger an mot råsponten.

Det skall alltså vara fritt blås från takfot till nock, går inte det att åstadkomma finns mögelstoppers som placeras under pannorna. Lämpligen då i varje fack.

/Kent
Jo, det var det jag menade. Att jag läktar direkt mot råsponten och spikar masonite där.
Problemet var just det att det inte är öppet mot "övre" vind eller ovanför brytningen om du förstår vad jag menar?
Men då kanske jag är tvungen att använda sådana mögelstoppers?

Förresten, du har ingen synpunkt på flytten av väggarna oxå?

har nu borrat ett 18mm hål i där jag misstänkte att det fanns en luftspalt.
Det visade sig vara frigolit direkt bakom den skivan.
Då måste det väl vara en luftspalt direkt bakom frigoliten mot råsponten?
Då behöver jag väl inte ha en till?
Jag kan väl lugnt lägga på mer isolering bara?

Snabbt svar hade varit mycket tacksamt.

Måste och måste... Förhoppningsvis är där luftspalt men det får man ju kontrollera på plats. Hur är ventilationen löst ovanför brytet?

/Kent

Jo, det är en öppen vind. Endast isolering i bjälklaget och helt öppet till nocken.
Hade det inte varit luftspalt borde det väl möglat där för längesedan?
Om man kravlar längst ut mot taket borde man väl isf se luftspalten?

Gavelventilation då? Eller är det ventilerat i nocken?

/Kent

Det vet jag faktiskt inte. Får nog kolla upp det lite noggrannare antar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.