Så som jag upplever det är att det är lättare att skruva i OSB jämfört med spån, men att om själva skruven sitter så verkar spån klart mer hållbart. Därför valde jag OSB och om det skulle behövas sättas upp något tungt så får det bli i reglarna.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Spånskivor av bra kvalitet är bättre än OSB att hänga tunga saker i. Det hävdar de tre snickar jag känner.
Spånskivor kräver dock lite eftertanke vad gäller skruvar och förborrning. Halva skruvdiametern brukar vara lämpligt.
Angående Gonates kommentar om 40" tv: en god vän har en 37"-tv hängande i gips + OSB och fästet har börjar "säcka" misstänkt. Skruvarna slackar av någon anledning. Själv har jag spån bakom gipsen och en 40" LCD hänger fortfarande kvar.
Spånskivor skall dessutom sättas kloss an mot varandra, förutom i innerhörn där man lämnar 3mm. Helst skall de limmas kortsida mot kortsida också. Jag har limmat dem mot träreglarna och det är också jäkligt bra hjälpmedel när en stående 45x70 har kroknat. Bara att limma spånskivan mot reglen, sätta den i lite extra spänn (+2mm) i vips har man en rak regel när limmet torkat.
Spånskivor kräver dock lite eftertanke vad gäller skruvar och förborrning. Halva skruvdiametern brukar vara lämpligt.
Angående Gonates kommentar om 40" tv: en god vän har en 37"-tv hängande i gips + OSB och fästet har börjar "säcka" misstänkt. Skruvarna slackar av någon anledning. Själv har jag spån bakom gipsen och en 40" LCD hänger fortfarande kvar.
Spånskivor skall dessutom sättas kloss an mot varandra, förutom i innerhörn där man lämnar 3mm. Helst skall de limmas kortsida mot kortsida också. Jag har limmat dem mot träreglarna och det är också jäkligt bra hjälpmedel när en stående 45x70 har kroknat. Bara att limma spånskivan mot reglen, sätta den i lite extra spänn (+2mm) i vips har man en rak regel när limmet torkat.
Jag hade valt plywood istället. Lite större kostnad, men skruven tar desstå bättre (både första och andra gången).Mikael_L skrev:
Prisskillnaden är cirkus 60 :- per skiva, helt klart värt det tycker jag.
Nej, så kan jag inte tänka !!!nimhed skrev:
Jag har inte råd med 100' extra på garaget och över 1 miljon extra på huset !
Spånskiva, 88:-
OSB 129:-
Plywood 189:-
(Byggmaxpriser, då jag inte har min brädgårds priser tillgängliga såhär, men det brukar bli byggmaxpris, eller billigare, för mig)
Dvs mer än dubbelt så mycket pengar.
OK, jag kan ta de här skåpluckorna istället, det är inte så många kronor extra, det här kaklet, det är inte så mycket mer. Jag kan ta lite kraftigare armering, det skiljer ändå inte så mycket, Putsad fasad istället, det är endast 250:-/kvm extra ...
Osv osv osv.
Men då blir som sagt huset dubbelt så dyrt !
OK, om jag inte slår till på extra allt, då, men då är jag inte speciellt sugen på att kasta på mer än dubbelt så dyra Plywoodskivor än nästan lika bra spånskivor. Då väljer jag nog hellre 100 mm extra isolering istället.
Det låter ju bra.Johan Gunverth skrev:
Då blir jag sugen på att gå på spån och samtidigt spara en slant.
Men det var just det, vadå bra kvalitet ???, jag vill/kommer köra på billigaste alternativet ... kankse ...
Hur bra blir det, på en skala ...?
Kanske inte helt inom ämnet, men är det någon som vet om det är någon skillnad i limmängd mellan spånskivor och OSB-skivor? Jag tänker på vilken av dem som avger mest kemikalier (formaldehyd o dyl). Logiskt sett borde det väl vara spånskivan eftersom bitarna är större i OSB-skivan (mindre att limma), men det vore intressant om någon hade ett hum om vilka siffror vi talar om.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Tror faktiskt att OSB-skivan är bättre på den punkten för att man använder en typ av lim som inte behöver innehålla formaldehyd i samma mängd. Har tyvärr ingen källa, men "har hört" detta. Däremot innehåller en OSB-skiva betydligt större mängd lim än en spånplatta.Herr Anders skrev:Kanske inte helt inom ämnet, men är det någon som vet om det är någon skillnad i limmängd mellan spånskivor och OSB-skivor? Jag tänker på vilken av dem som avger mest kemikalier (formaldehyd o dyl). Logiskt sett borde det väl vara spånskivan eftersom bitarna är större i OSB-skivan (mindre att limma), men det vore intressant om någon hade ett hum om vilka siffror vi talar om.
Både (kontrollerade) spånplattor och OSB lär avge en formaldehyddos som vida underskrider rekommenderade gränsvärden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oriented_strand_board
Efter att en gång ha köpt en Ikea-möbel vars formaldehyddos understeg gällande gränsvärden och som ändå orsakade huvudvärk hos en känslig medlem av familjen (möbeln fick skänkas bort till bättre behövande) så är jag lite försiktig med spånprodukter i allmänhet. Det vore ju dumt att tvingas plocka bort alla väggarna en gång extra bara för att man satt in skivor av fel sort.Johan Gunverth skrev:
Men jag har hört talas om att det ska finnas spånskivor nuförtiden som är helt fria från formaldehyd. Jag har aldrig sett några dock. Å andra sidan har jag inte letat särskilt intensivt heller.
Klicka här för att svara