Hej!!

Har läst de foruminlägg ang taklyft men skulle ändå vilja ha mer information från någon som gjort de eller sitter inne på en massa kunskap..

Vi tänkte göra taklyftet själva på vårt 130 kvadrat stora enplanshus.. Detta är något vi funderat på länge och har kollat upp lite med borka och åtvidaberg.. från borka fick vi ett prisförslag på 500 000 och då hade dom inte ens vart här o kollat.

Nä så vi gör de själva, har både rörläggare och el installatörer i familjen, det som saknas är en snickare.. :)

En kåpa och lite högre i tak?!?! Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter??

U

UTan andra kunskaper än de jag har läst mig till då men det är väl två stora frågor som är viktiga. Klarar undervåningen viktökningen uppifrån och var/om måste det förstärkas. Takstolarna till övervåningen skulle jag höra med takstolsfabrikerna om. De brukar vara såpass billiga att det är lönlöst att snickra egna och dessutom blir de ju rätt beräknade på köpet

hmm joo.. det verkar inte som om många andra fått för sig att göra samma sak som vi har planer på. Det enda som finns på nätet om taklyft är folk som fått de gjort via ex borka och det känns inte som om de e värt så mycke pengar, då är det ju billigare att bygga nytt. Men trivs man där man bor så gör man..

Nån annan??

Hej

Vi lyfte huset 2007 mha Åtvidabergs hus och takvåningar - funkade perfekt. Vi hade själva redan kontaktat arkitekt och fixat bygglov så det som Åtvidabergs gjorde var att beräkna förstärkningsbalkar och konstruera fyra moduler som sedan lyftes på vårt hus. Klart på ca en vecka (stommen på plats alltså ....). Det är väl främst det som är den stora fördelen tycker jag - Tätt hus snabbt och Åtvidabergs har ansvaret när huset är "utan tak" (om det skulle komma en störtskur). Ditt pris på 500 kkr verkar rimligt tycker jag. Att det skulle bli billigare att bygga nytt beror ju givetvis på var man bor men i vårt fall så blev det bra mycket billigare att lyfta än att leta nytt hus ....

Färdigställde gjorde en annan firma - men det hade man kunnat göra själv om man har gott om tid och lite kunskaper.

Kan varmt rekommendera Åtvidabergs hus och takvåningar. (www.atvidabergs.com)

//Mikael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.