Ska spika upp den liggande 2*2 som ska användas som regel för OSB/gips. De stående reglarna är 195 och liggande 45. Vilket tillväga gångsätt har ni använt vid det här momenten.

Tänkte göra följande:
1. Lägga en 2*4 längst ner mot syllen för att kunna spika golvsockel i den.
2. Mäta 60 cc uppåt till takstolarna
3. Använda snörslå och märka upp var reglarna ska vara.
4. Sedan sätta plast och spika upp de liggande reglarna (2*4 och 2*2)

Hur gör ni vid gavlarna? Där sitter ju glesen och därmed hamnar ju liggande 45:a lägre. Det blir ju små luckor mellan glesen och liggande 45:a. Ska dessa luckor isoleras?

Tacksam för tips. Jävligt synd att göra fel och behöva göra om och få en ångspärr som en schweizerost.

1. Hade vi lagt 45-45.. Räcker väl för sockel - framför allt om du har OSB också.. (fast det är såklart inte fel att sätta grövre om du vill det, se bara till att mät in första cc till 120 (om du sätter liggande 120skivor sedan vill säga)).
2. Ja, fast överst får det såklart vara en oavsett om det blir tätare än cc60 där.
3. Nej, hade gjort en katt på 55.5cm och använt för att få fram regelavståndet (55.5 + 4.5 = 60cm)
4. ? Plasten sätter du mot det stående regelverket - bakom de liggande 45-45..

Gavlarna: Förstår inte riktigt hur du menar - utgå från den nedersta och sätt 45-45 cc60 uppåt bara.?

1. 45x45 funkar från golv till tak.
2. cc60 funkar väll också bra
3. Mät in dig från golv till tak. Spara in på första raden eftersom skivan skall ner längre så cc i första facket skall bara vara 57,5. Börja med att mäta upp och snörslå alltihop och utgå inte från föregående regel utan utgå ifrån botten hela vägen. Utgår man ifrån föregående regel så växer felet om du gör något och rätt vad det är så "trillar du av" regeln. är det bara en vanlig vägg på 2,4m så är det iofs. svårt att göra så fel så då går det ju snabbare med en mall som Styx skriver.
4.Plasen innanför 45x45 så du slipper göra hål i den så fort du sätter upp en tavla.

Är det smidigare att lägga osb skivorna ner? Eller finns det någon annan anledning till att lägga dem ner? Blir det stadigare?

Jag hade tänkt ha dem stående eftersom jag har tak höjd 2.5 m. Men eftersom jag ska ha dubbelgips + parket 1,7 cm är höjden 2,58 nu. Därför tänkte jag Ställa skivorna upp och sedan komplettera med en bit överst.

Spelar ingen roll, däremot är det bra om du förskjuter skarvarna OSB/gips, så blir det starkt som sprit (som de säger i Roomservice) ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.