12 163 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
regelavstånd osb
Sida 1 av 2
ska byta ut mina väggspånskivor(13mm) i ett sovrum då det ej finns någon isolering i mellan väggarna.
Regel avståndet är 600 ,hade tänkt mig OSB skivor (11mm) istället för spån.+ ett lager renoveringsgips .
Funkar det med c/c 600 på reglarna ?
Har kikat runt lite men inte hittat någon info om regelavsånd på olika trä skivor,gips skivor har jag dock hittat lite olika regelavstånd beroende av antal lager gips.
Regel avståndet är 600 ,hade tänkt mig OSB skivor (11mm) istället för spån.+ ett lager renoveringsgips .
Funkar det med c/c 600 på reglarna ?
Har kikat runt lite men inte hittat någon info om regelavsånd på olika trä skivor,gips skivor har jag dock hittat lite olika regelavstånd beroende av antal lager gips.
cc600 blir perfekt!
Fast inte på väggar som ska kaklas, då ska du ha cc300.
OSB är inte tillåten i badrumsväggar, men det kan finnas andra väggar man vill kakla.
OSB-skivorna är 1197mm, låt det vara 3 mm springa mellan varje, så kan dom röra sig tillräckligt pga luftfuktighet.
Sätt gärna OSB och gipsen med förskjutna skarvar.
Fast inte på väggar som ska kaklas, då ska du ha cc300.
OSB är inte tillåten i badrumsväggar, men det kan finnas andra väggar man vill kakla.
OSB-skivorna är 1197mm, låt det vara 3 mm springa mellan varje, så kan dom röra sig tillräckligt pga luftfuktighet.
Sätt gärna OSB och gipsen med förskjutna skarvar.
Jadu ... ***Immobil skrev:
Vad vet jag (som inte du vet?
Det är iaf det allmänna rådet, men man kan ju fråga sig om det är så viktigt egentligen. Allt trä i huset borde få samma problem, men där sätter man inga rörelsespalter.
Men då skivorna har lite undermått, så blir det ju så, automatiskt lixom. Man ska ju inte regla 1,5 mm tätare
Som mina asfaboardskivor nu...Daniel_N skrev:
Satt asfaboard som vindskydd, ordentligt kloss mot varandra (helt tvunget, då dom håller måttet 1200). Nu har dom svällt lite och buktar något fantastiskt, mellan spikläkten.
Men dessa skivor är å andra sidan utsatta för slagregn och och snö. Så skall väl inte OSB'n inne i väggen behöva leva.
Nej, det är väl i ett "worst case scenario" som sådant händer antar jag...Mikael_L skrev:Som mina asfaboardskivor nu...
Satt asfaboard som vindskydd, ordentligt kloss mot varandra (helt tvunget, då dom håller måttet 1200). Nu har dom svällt lite och buktar något fantastiskt, mellan spikläkten.
Men dessa skivor är å andra sidan utsatta för slagregn och och snö. Så skall väl inte OSB'n inne i väggen behöva leva.![]()
Inte behöver du riva ner skivorna pga avsaknad av isolering.
Även jag hade enbart spånskivor och oisolerade innerväggar.
Under ombyggnad och renovering har jag borrat ett 102 mm hål längst upp på väggen mitt mellan alla reglar och tryckt i lösull. Satte sedan tillbaka 100 mm biten med latex. Skruvade slutligen alla väggar med vanliga gipsskivor.
Obs ! använd inte renoveringsgips om du inte har någon speciell anledning. 13 mm gips ljudisolerar bättre. Gips ljudisolerar bättre än isoleringen och skall du ha en riktigt bra ljudisolerad vägg skall du skruva dubbel gips på båda sidorna.
Under ombyggnad och renovering har jag borrat ett 102 mm hål längst upp på väggen mitt mellan alla reglar och tryckt i lösull. Satte sedan tillbaka 100 mm biten med latex. Skruvade slutligen alla väggar med vanliga gipsskivor.
Obs ! använd inte renoveringsgips om du inte har någon speciell anledning. 13 mm gips ljudisolerar bättre. Gips ljudisolerar bättre än isoleringen och skall du ha en riktigt bra ljudisolerad vägg skall du skruva dubbel gips på båda sidorna.
Kloka ord, och råd.Linnex skrev:Inte behöver du riva ner skivorna pga avsaknad av isolering.
Jag tror inte att en OSB+gipsvägg är speciellt mycket bättre än en spån+gips.
senast jag gjorde det där hade vi 90gips, osb och regel avstånd 45 (lade dock osb ner för att vad man trodde skulle spara material) skulle dock inte rekomendera osb om du sätter det för att kunna hänga tunga saker i det.
Jag frågar för att jag inte är säker på vad som är stadigast.
En del hävdar att spån är lika starkt och bra som OSB bakom gipsen. Stadigast är antagligen konstruktionsplyfa, men så länge man inte skiter guldklimpar blir det väl antagligen de två första man väljer på.
Jag ska snart välja material bakom gipsen i garaget, OSB har nog hela tiden varit förstahandsfavoriten. Men funkar spånskiva ungefär lika bra så är den 1. roligare att hantera, 2. lite billigare.
En del hävdar att spån är lika starkt och bra som OSB bakom gipsen. Stadigast är antagligen konstruktionsplyfa, men så länge man inte skiter guldklimpar blir det väl antagligen de två första man väljer på.
Jag ska snart välja material bakom gipsen i garaget, OSB har nog hela tiden varit förstahandsfavoriten. Men funkar spånskiva ungefär lika bra så är den 1. roligare att hantera, 2. lite billigare.