Hur placera takspottar? Symmetri ett måste?

Fungerar lösning B också? Inte alltid man har symmetri i sitt hem, kan finnes en trappa ivägen, en tavla man vill belysa, ett fönsternich osv osv, man kanske vill placera ut takspottar på olia ställen, men samtidigt skall det ju se snyggt ut och inte konstigt.

Jag blir tokig snart, hur jag än tänker om så blir det inte bra. Gardiner är ivägen osv. Symmetri känns ju snyggast kanskes men då blir det inte heller bra. Hmmmm.....

• takspott.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du kan gå på alternativet "symmetriska grupper " också, beror iofs lite på hur stort rum det är,
Men tex, två st i linje vid en vägg, tre andra i ett hörn, fyra på ett lämpligt ställe där man tror sig vilja ha ljus över ett bord, osv

Har vart inne i ett radhus där alla innerväggar var nedrivna och det var mer än 50-60 spottar i taket som satt symmetriskt. Såg inte vackert ut i mitt tycke, var nästan som ett fabriksrum... Mer osymmetri!

Jag tror jag känner i magen vad som är rätt, får leka lite till. tack

Föresten, jag antar det finns 2 sätt att ljussätta, antingen "allmänbelysning" eller att man vill belysa ett föremål som en tavla.

Spottar har ju olika spridning av ljus, själva lampan som sådan som avgör detta, så det går att mixra med, men man måste ju också tänka på vart själva lampan skall sitta i taket likaså. Jag vill inte ha allmänbelysning utan vill lysa upp tavlor på väggarna, då gissar jag avståndet måste vara lite större ut ifrån väggen, någon som vet vilket avstånd? 70-80cm? (Min takhöjd hemma är ca 2,40 el 2,50, minns ej)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.