1 484 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Limträ
Vi ska öppna upp en bärande vägg i vårt 1 1/2 plans hus. Öppningen blir 4 m och rekommenderade balkstorleken är 90x315.
I mitt tycke så blir den balken för hög och frågan är nu om jag kan använda 2 st balkar med dimensionen 56x225 istället?
I mitt tycke så blir den balken för hög och frågan är nu om jag kan använda 2 st balkar med dimensionen 56x225 istället?
Spontant utan att ha räknat på det så nej. Det är höjden som står för böjstyrkan. Därmed blir en 112X225 betydligt svagare än en 90X315.
Om höjden är såpass avgörande skulle jag rekommendera att du tittar på en stålbalk istället
Om höjden är såpass avgörande skulle jag rekommendera att du tittar på en stålbalk istället
vi gjorde precis som du tänker göra, öppnade ca 3.5 m, använde 90x315, trodde i början att den skulle "dela" rummet och bli ful, men nu sitter den där och är helt OK... du ska ju upp med den till golvbjälkarna på övervåningen så du kan inte mäta direkt från innertaket, för att se var den hamnar.... utan mät från balkarna och ner.
och det är tjockleken som gör styrkan inte bredden på limträt.
och det är tjockleken som gör styrkan inte bredden på limträt.
Klicka här för att svara