10 383 läst · 8 svar
10k läst
8 svar
Hur mycket material går det åt? Gips, osb, isolering samt frigg
Kommer bunkra upp lite material som jag kommer över till bra pris i förväg.
140kvm 1-plan med 2.7 i takhöjd. "Normalt" med rum och väggar. ca 7rum inkl kök
Ett garaget på ca 60kvm 3m i takhöjd förråd utmed ena sidan.
Frigg till 140kvm hus + kanske 20kvm inglasad altan.
samt frigg till 60kvm garage.
Isolering till innerväggar i huset. Resten är prefab.
Hur mycket ska jag handla på mig?
140kvm 1-plan med 2.7 i takhöjd. "Normalt" med rum och väggar. ca 7rum inkl kök
Ett garaget på ca 60kvm 3m i takhöjd förråd utmed ena sidan.
Frigg till 140kvm hus + kanske 20kvm inglasad altan.
samt frigg till 60kvm garage.
Isolering till innerväggar i huset. Resten är prefab.
Hur mycket ska jag handla på mig?
Jag vill inte vara dryg, men varför sätter du dej inte och ritar upp alla väggar och räknar ut det själv? SÅ svårt är det inte.
Antingen kör du med 1.20-skivor eller 90-skivor. Sen är det ju bara att räkna ut hur många löpmeter vägg du har. Har du regelavstånd cc60 eller cc45 får du ju räkna ut hur många fack som blir. Därefter kollar du upp längden på isoleringsrullarna du vill köpa.
ps. Glöm inte "småsakerna" såsom gipsskruv, spånskiveskruv, spackel, spackelremsor mm.
Antingen kör du med 1.20-skivor eller 90-skivor. Sen är det ju bara att räkna ut hur många löpmeter vägg du har. Har du regelavstånd cc60 eller cc45 får du ju räkna ut hur många fack som blir. Därefter kollar du upp längden på isoleringsrullarna du vill köpa.
ps. Glöm inte "småsakerna" såsom gipsskruv, spånskiveskruv, spackel, spackelremsor mm.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Det är absoult inte att vara dryg. Jag har inte varenda liten detalj klart ännu utan försöker få en hyffsad uppskattning. Blir det för lite är det ingen katastrof. Lite för mycket gör inget heller det viktigaste är att jag köper prylarna nu till det förmånliga priset.Fasting65 skrev:Jag vill inte vara dryg, men varför sätter du dej inte och ritar upp alla väggar och räknar ut det själv? SÅ svårt är det inte.
Nåväl. OM du inte själv orkar/vill/har tid/kan göra uppskattningen så skulle nog det behövas lite ritningar för att kunna göra en vettig uppskattning . eller en lista på X antal löpmeter av yttervägg, garageyttervägg, friggebodyttervägg, samt innerväggar. Dessutom med tjocklekar och höjder.
förresten... när du säger "frigg". Betyder det friggebod eller något annat?
Orkar gör jag men sen om det blir rätt är en annan sakFasting65 skrev:Nåväl. OM du inte själv orkar/vill/har tid/kan göra uppskattningen så skulle nog det behövas lite ritningar för att kunna göra en vettig uppskattning . eller en lista på X antal löpmeter av yttervägg, garageyttervägg, friggebodyttervägg, samt innerväggar. Dessutom med tjocklekar och höjder.
Ska göra klart mina planlösningsskisser och återkomma.
Frigg=frigoliten till grunden till huset, garaget samt uteplatsen.
Nu har jag en susning om hur det kommer se ut. Ytterväggar på huset och ev garaget blir prefab. Behövs troligtvis osb och gips till dessa ändå då jag ska försöka köpa mycket material själv med bra priser.
Huset.
Garage samt förråd. Räcker garaget ok som ett hobbygarage att pula lite i?
Visst ju större desto bättre men pengar styr tyvärr.
Utanför ska det vara ett snedtak som ska fungera som carport.
Huset.
Garage samt förråd. Räcker garaget ok som ett hobbygarage att pula lite i?
Visst ju större desto bättre men pengar styr tyvärr.
Utanför ska det vara ett snedtak som ska fungera som carport.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det för material på mitt garage?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för material i väggarna?
Är detta eternit eller vad för material är i garderoben?
Går det att måla över detta innertak? Någon typ av gammal pressad papper/skivmaterial
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad är detta för material på väggarna?
Byggmaterial & Byggteknik