Hej alla byggarvänner!

Är ute efter panel till mitt innertak, eftersom jag har högt i tak (drygt 5 meter) skulle jag vilja ha en ganska bred slätspontspanel (140-170 mm).
Är det någon som har erfarenheter av något liknande. Har pratat med div. snickare som tror att det kan bli problem, dels med kvaliteten på panelen (kvistskott o dyl.) och dels med krympningen när det rör sig (kryper ur sponten?)
Har funderat på mdf (om det finns slätspont?) men har en känsla av att det blir lite sterilt och jag skulle helst inte skarva allt för mycket. Större delen av rummet är längden ca 5 meter men på vissa ställen nästan 9 meter.

Så är det någon som monterat nåt liknande, dela gärna med er av era erfarenheter.

Tack på förhand!

Macke

hallå, det beror lite på vad du vill ha för känsla i taket, med ett spontat tak får man mer liv. Mdf är också en ok lösning om man har tid att måla det med pensel får man lite mer liv i det, kör du roller eller sprutpistol bli det ganska livlöst.
En lösning för att slippa eventuella krypningar med ett riktigt trätak är att grundmåla sponten innan du sätter upp det, kryper det något så blir det vitt i alla fall.
Jag skulle köra med ett riktigt trätak, mer gedigen känsla, de dåliga bitarna får man sålla bort. Se bara till att få en rak böjan när du sätter upp det så det inte skevar, du har en rätt stor yta :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.