34 988 läst ·
14 svar
35k läst
14 svar
Ta bort puts på källarvägg
Jag behöver lite tips på hur man lättast får ner putsen från källarväggarna. I princip all puts måste bort eftersom den som sitter idag verkar ha lösts upp på något sätt och rasar fläckvis bara man pillar på den. Dock sitter den betydligt hårdare på andra ställen.
Den leken har jag lekt. I mitt fall var det två lager kalkputs på betongsuggor (30-tals källare). Jag började med murarhammaren/pickhamaren, gick snart över till en lätt bilmaskin med bred mejsel. Avslutade med en vanlig stålspackel. Blev kanon, men det va inte så kul...
Putsade du själv om väggarna? Kan du i så fall ge lite tips om hur du gjorde?synpunkter skrev:
Även undertecknad håller på med liknande reparationsarbeten. I mitt fall behöver jag få en jämnyta för framtida plattsättning. Kan helt klart rekommendera gipsputs. Det är mycket mer lätt att jobba med än cementbaserat putsbruk. Jag har dock för mig att gipset inte är lika hållbart i alla lägen.
Du behöver i alla fall inte knacka bort allt. Nöj dig med det som sitter löst. Det bruk du putsar med bildar en kaka och sitter kvar även om det finns fläckar av sämre underarbete. Ett tips är att fixa banor av trälister att dra spackeln mot för annars är det omöjligt att få en jämn yta.
Du behöver i alla fall inte knacka bort allt. Nöj dig med det som sitter löst. Det bruk du putsar med bildar en kaka och sitter kvar även om det finns fläckar av sämre underarbete. Ett tips är att fixa banor av trälister att dra spackeln mot för annars är det omöjligt att få en jämn yta.
Visst är gipsputs MYCKET enklare än vanlig puts. Men, i mitt fall pratade jag om ytterkällarvägg under jord i ett 30-talshus. Där tror jag inte på gipsputs ifall det blir fuktbelastat. Jag kör riktig puts på alla sådana ytterväggar under jord och gipsputs på alla andra väggar (ovan jord och innerväggar).
Kan man inte använda en sådan här för att få bort puts:
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=81978&prod_id=5831
Bosch GBR 14 CA om länken inte funkar.
?
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=81978&prod_id=5831
Bosch GBR 14 CA om länken inte funkar.
?
jag håller medfremag skrev:
Ingen gipsputs är lämplig för en källarvägg.
Återställ med samma putskvalitet som den gamla och måla över med silikatfärg så håller det tills du har glömt hur jobbigt det var att reparera
Lycka till!
gaia
Problemet är att det sitter någon slags tät färg på väggarna i dagsläget. Denna vill jag helst ha bort för att kunna måla över med någon mer "genomsläpplig" färg som andas. En möjlighet är kanske att slipa med en dylik betongslip. Resultatet torde bli rätt hyfsat. Sedan kan man laga de ställen där man knackat bort putsen.
En av forumister fick detta svar från Maxit - dom rekommenderade det inte för en källare. Jag kan tänka att om det finns risk för fukt i vägg så är det inte så lämpligt att ha gips där. Källarväggar är sällan befriade från påverkan utifrån speciellt längst golvkanten där markfukten stiger uppåt vägg med kapilärkraft. Det är ju inga stora mängder som syns omedelbart men det kan orsaka putssläpp med tiden. Så har det ju hänt i många gamla källare utan att man hade överdrivet med fukt.fremag skrev:
Gipsputs är mer kompakt än vanlig kalkputs och håller sämre vid underlaget i fuktiga fall och tiden mellan reparationer förkortas. Inte ens kalkputs håller för evigt men i alla fall längre, tycker jag
Min källare är torr men under 60 år reparerades väggar nere vid golvet ( ca 30-40cm upp) på visa ställen upprepade gånger under den tiden med cement, alla sorts spakel och med övermålning av tätt färg och problemmet fortsatte. Kändes som om varje ny ägare till huset hade sina egna ideer hur det ska fixas
Men visst, kan man gipsputsa också och lyckas med det men jag själv ville inte riskera att göra om jobbet en gång till ... i samma hus . Jag skulle välja gipsputs framför kalkputs utan tvekan på alla andra ställen i huset men ang källare ville jag vara på den säkra sidan
gaia
Du kan försöka bedömma skador du har och hur snabbt dom har kommit.mattsan skrev:
Är den +20 år gamla OMÅLADE/kalkade putsen helt förstört och sanden rinner av vid beröring så är det litet för mycket fukt på dom ställen.
Är den +20 år gamla putsen som var övermålat men tätt färg lika dålig så är det hopp om att det var tillräckligt lite. Det var mest färgen som "kvävde" väggen till döds i förtid. Hade det varit mycket så skulle putsen ramla av för länge sen
Båda tillfällen förutser att det fanns/finns fungerande drenering.
Så skulle jag bedömma det ... hellt oproffsigt
gaia
Så ifall någon målat med plastfärg på kalkputsen tidigare, behöver jag bara skrapa bort färgen och kan därefter bättra på med ny kalkputs. Bara jag vattnar ner ordentligt?
Jag behöver alltså inte ta bort all den gamla putsen innan?
Jag behöver alltså inte ta bort all den gamla putsen innan?
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Detta intresserar mig också som har planer på att fixa mina källarväggar.
Gaia, du är helt säker på att cementbaserad puts funkar sämre? Jag har just inköpt Serpo 135 för mina åtgärder men det är fel isåfall? Vad heter det jag borde ha köpt?
Gaia, du är helt säker på att cementbaserad puts funkar sämre? Jag har just inköpt Serpo 135 för mina åtgärder men det är fel isåfall? Vad heter det jag borde ha köpt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden