Det lät lite väl ambitiöst. Tre ggr spackel!?lagre skrev:Målaren som spacklade min tillbyggnad använde antinen två omgångar gipsspackel och därefter en omgång sandpackel alternativt en omgång gipsspackel och två omgångar sandspackel beroende på om det var skarvar mellan skivor eller någon mindre utfyllnad. Till skruvhål och bredspackling använde han sandspackel.
En målare vet att 2 ggr lh spackel räcker, dvs om inte snickaren tabbat sig.
Nej, 2 ggr räcker aldrig. Förr räckte det med 2 ggr men inte nu. Mer regel än undantag att man är tvungen att spackla 3 ggr. tom. 2 ggr skarv plus en gång bredspackling på hela. Iaf tak.danne007 skrev:
Ok, så här gör jag utan att låta som en besserwisser, 1:a gång fyller jag skarv och 2:a gång spacklar jag ut ca 40cm, detta är naturligt vis på tak. Felet som jag ser det så drar hemmamålare ofta av för mycket spackel när dom slätar dvs drar spackeln över skarven. Låt det bula ut lite efter 1:a gång för det sjunker in pga vattnet i spacklet när det torkar. Alla gör naturligtvis som dom själva vill men man sparar mycket tid och pengar om man spacklar 2ggr.
Jovisst. Men efter tio år har jag insett att det går fortare i slutändan för mig iaf. att spackla tre ggr och därigenom slippa gå tillbaks och sätta i där man missat. Men som du skriver så är det upp till var och en.
Klicka här för att svara