4 717 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Skiva över panel på innervägg
Jag har precis köp en stuga som har en furupanel på innerväggarna (golv till tak). Min första tanke va att riva ner denna och sätta gipsskivor. Men så börja jag fundera på om man inte kan sätta upp gipsskivorna direkt på panelen??? visst bygger man lite tjocklek men jag ska ändå byta fönster osv osv så det blir inget extrajobb med foder.
Reflektioner...
Å ena sidan brukar det inte vara särskilt jobbigt att riva ner panel (om den inte är limmad med något överjävligt)...
Å andra sidan, i o m fönsterbyte blir det ju inte mycket extrajobb av att bygga på den heller och då har du fördelen av att ha något bakom gipset som går att spika/skruva i tillräckligt bra för t ex tavlor och mindre hyllor (men knappast tillräckligt för vägghängd teve o dyl).
Å tredje sidan vet jag inte om jag skulle känna mig helt bekväm med att fästa gipset enbart i panelen. Panel är ju ofta rätt klent material och ännu klenare infäst, en del äldre panelclips är t ex riktigt, riktigt dåliga. Så jag skulle ändå vilja försöka skruva gipset i bakomliggande reglar så långt möjligt och det kan ju vara lite svårt att hitta med panelen kvar, kanske?
Å ena sidan brukar det inte vara särskilt jobbigt att riva ner panel (om den inte är limmad med något överjävligt)...
Å andra sidan, i o m fönsterbyte blir det ju inte mycket extrajobb av att bygga på den heller och då har du fördelen av att ha något bakom gipset som går att spika/skruva i tillräckligt bra för t ex tavlor och mindre hyllor (men knappast tillräckligt för vägghängd teve o dyl).
Å tredje sidan vet jag inte om jag skulle känna mig helt bekväm med att fästa gipset enbart i panelen. Panel är ju ofta rätt klent material och ännu klenare infäst, en del äldre panelclips är t ex riktigt, riktigt dåliga. Så jag skulle ändå vilja försöka skruva gipset i bakomliggande reglar så långt möjligt och det kan ju vara lite svårt att hitta med panelen kvar, kanske?
Om panelen sitter bra, typ spikad, är det väl lättare att bara smälla på en skiva än att riva och ev montera upp ny dubbelgips. Jag använde 6 mm renoveringsgips på min furupanel och är nöjd med resultatet.
Ok ja behåller panelen
Men ja måste ju då se till att ingen gipsskarv kommer mellan två panelbrädor? där går det ju in ½ cm eller nått..
Hur vet jag exakt var reglarna går då utan att riva ner massa ?
Hur vet jag exakt var reglarna går då utan att riva ner massa ?
Klicka här för att svara