C
Hej!
Hur bygger man egentligen ytterfodret till ett fönster eller en dörr, med överbleck och underbleck, när fönstret är lite "insjunket"?

Jagmenar, jag vet hur vi har gjort innan, men jag undrar om det är rätt...

Du får väl beskriva hur du gjort innan, så kanske det är lättare att säga om det är rätt eller fel. Troligen är det väl fel, eftersom du frågar.

Själva fodret påverkas egentligen inte av att fönstret är "insjunket", det som händer är att du sätter en smyg, som en ram, mellan karmen och fodret. Smygen monteras alltså mot fasadöppningens insida med innerkanten mot karmen. Sedan monteras fodret mot fasadpanelen och smygens ytterkant så att fodret utifrån sett är kant i kant med smygen, alltså går inte längre in över karmen än smygen gör.
Överblecket påverkas inte alls av att fönstret är "insjunket" eftersom det vanligen monteras ovanför den övre foderbrädan med uppviket i bakkanten under panelen (egentligen ända in under spikläkten eller ännu längre men här gör folk lite olika. Speciellt vid eftermontering i en befintlig fasad kan det vara svårt att komma så långt in.)
Underblecket monteras vanligen så att det går från sidofoder till sidofoder med uppvik mot foder/smyg i ändarna. Det påverkas inte heller av "insjunket" annat än att man får ta ett djupare bleck så att det når tillräckligt långt ut.

Exempel på hur man gör med blecken, se sid 14 i http://www.plannja.com/upload/SE/Documents/Broschyrer/Takavvattning_06.pdf

C
Jo, att man ska ha en smyg förstår jag ju, jag tänkte mer på utförandet. Vi har satt själva fodret utanpå den yttre fasadbrädan på panelen (lockpanel), men på grannens hus tillexempel, sitter fodret i nivå med den yttre brädan. Han har inte heller några överbleck på några av sina fönster utan överbrädan på panelen slutar liksom i övre fodret.

Hur fäster man vanligtvis fodret då? När vi tilläggsisolerade skruvade vi det i den gamla träfasaden med vinkeljärn, men det funkar väl inte så där helt 100 när man inte har nån gammal träfasad att skruva i (på det nybyggda garaget tex). Tips?

Det beror ju lite på fasadtyp, eller hur? Har man lockläktspanel ("ribb") brukar man sätta fodren utanpå bottenbrädorna, i liv med lockläkten. Har man en relativt slät panel (flertalet spontade) sätts fodren vanligen utanpå. Men på lockpanel har jag precis som du sett att folk gör olika, det verkar inte finnas något rätt och fel där. Jag kan tycka att det ser lite elegantare ut att ha det som din granne, d v s på bottenbrädorna och i liv med lockbrädorna, men det borde också vara litet svårare eftersom man då måste ta hänsyn till fönstren så att det blir symmetriskt och snyggt omkring dem när man räknar ut på vilka avstånd brädorna ska sitta.

Att skippa bleck som din granne rekommenderas ju inte men en del gör så på fönster som sitter nära under en bred takfot och i det fallet är det nog hyfsat säkert ändå.

Har man fodren utanpå panelen (åtminstone utanpå bottenbrädorna) spikar eller skurvar man fodren i panelen. Jag spikade dem även i smygen eftersom jag har relativt kraftigt virke där, 28 mm.

C
Tar till mig dina åsikter. Blir nog som det ser ut tidigare då.

Det sista: Jo, men hur fäster man själva smygen?

Smygen fäster du i kant med bottenbrädorna.

Vid stående bottenbrädor fäster du i läkt som angränsar mot fönstret, eller enbart i bottenbrädornas sidor.

Vid liggande bottenbrädor räcker det med att fästa smygen i regel närmast fönsterram.

När du skruvar eller spikar fast fodren så trycks/pressas smygen mot fönsterramen och eventuell glipa som kan uppstå vid ojämnheter mellan smyg och fönster kan tätas med utomhus-silikon för att vatten inte ska rinna in mellan smyg och fönsterram.

Jag fäste smygen "löst" i stående bottenbrädor, i någon regel, skruvade fast dem med fodren. Sedan drog jag fast alltsammans under "passning" för att få det rakt... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.