Ska gipsa, spackla och måla ett förråd.

Min fråga är om spackel (finspackel antar jag att man använder) sjuker i skruvhål och i de fasade skarvarna efter man har dragit av dom med spackelspaden så man måste göra det i omgångar?

Ja det sjunker så du måste spackla i flera lager.

Om du använder gipsspackel brukar det räcka med en spackling. Vill du ha prisvärt finspackel så duger det Byggmax säljer gott, men då får du som sagt spackla och slipa två gånger.

Jag tycker Byggmax' spackel är kass. Man får spackla en gång extra (totalt tre gånger) för det sjunker så mycket.

Har inte spacklat så mycket hål med Byggmax spackel, däremot bredspacklat med mycket gott resultat.

Far min fick spackla skruvhålen i sitt tak 4 gånger med byggmax spackel. Inte så populärt hos honom nu.

Skruvhål spacklas bäst med gipsspackel som sades tidigare. Alternativt ett medium-spackel (ofta med rött lock) som inte sjunker så mycket som finspackel.

Efter att ha använt det spackel - Beckers Breplasta - som målaren lämnade kvar en gång, kommer jag aldrig att använda något annat.

Det är precis som med takfärg: Det är guld värt att lägga de extra kronorna på proffsmaterial!

Ett nybörjarmisstag är också att inte hålla spackeln tillräckligt vinkelrät vid sista draget. Det som många kallar "insjunkning" är egentligen spackeln som har flexat in...

Redigerat:
MaZtoR skrev:
Far min fick spackla skruvhålen i sitt tak 4 gånger med byggmax spackel. Inte så populärt hos honom nu.
Beror nog mest på okunskap hos spacklaren, blev själv rekommenderad av min färghandlare att köpa byggmax spackel och har ingenting att anmärka på.

Ett plus med byggmaxspacklet är att dammet verkar vara tyngre än hos andra spackelmärken vilket gör att det inte sprids lika mycket.

Spackla skruvhål 4ggr med byggmax spackel, betyder att din far inte kan spackla :D

evoline skrev:
Spackla skruvhål 4ggr med byggmax spackel, betyder att din far inte kan spackla :D
Eller har väldigt djupa skruvhål :D

Spackel sjunker ihop för det är vattenbaserat, är svårt att komma ifrån hehe. Gipsspackel är att föredra om man vill slippa det.

FXA Medium spackel från K-Rauta kan jag rekommendera annars. 100:- för 10L och känns ungefär som Flüggers LH spackel.

Beckers LH eller Dalapro tycker jag är bra. Gipsspackel är väl egentligen inget alternativ att spackla ny gips med, då får man ju han en gubbe till som bara blandar.

Målaren som spacklade min tillbyggnad använde antinen två omgångar gipsspackel och därefter en omgång sandpackel alternativt en omgång gipsspackel och två omgångar sandspackel beroende på om det var skarvar mellan skivor eller någon mindre utfyllnad. Till skruvhål och bredspackling använde han sandspackel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.