15 256 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Sjunker spackel
Sida 1 av 2
Ska gipsa, spackla och måla ett förråd.
Min fråga är om spackel (finspackel antar jag att man använder) sjuker i skruvhål och i de fasade skarvarna efter man har dragit av dom med spackelspaden så man måste göra det i omgångar?
Min fråga är om spackel (finspackel antar jag att man använder) sjuker i skruvhål och i de fasade skarvarna efter man har dragit av dom med spackelspaden så man måste göra det i omgångar?
Efter att ha använt det spackel - Beckers Breplasta - som målaren lämnade kvar en gång, kommer jag aldrig att använda något annat.
Det är precis som med takfärg: Det är guld värt att lägga de extra kronorna på proffsmaterial!
Ett nybörjarmisstag är också att inte hålla spackeln tillräckligt vinkelrät vid sista draget. Det som många kallar "insjunkning" är egentligen spackeln som har flexat in...
Det är precis som med takfärg: Det är guld värt att lägga de extra kronorna på proffsmaterial!
Ett nybörjarmisstag är också att inte hålla spackeln tillräckligt vinkelrät vid sista draget. Det som många kallar "insjunkning" är egentligen spackeln som har flexat in...
Redigerat:
Beror nog mest på okunskap hos spacklaren, blev själv rekommenderad av min färghandlare att köpa byggmax spackel och har ingenting att anmärka på.MaZtoR skrev:
Ett plus med byggmaxspacklet är att dammet verkar vara tyngre än hos andra spackelmärken vilket gör att det inte sprids lika mycket.
Beckers LH eller Dalapro tycker jag är bra. Gipsspackel är väl egentligen inget alternativ att spackla ny gips med, då får man ju han en gubbe till som bara blandar.
Målaren som spacklade min tillbyggnad använde antinen två omgångar gipsspackel och därefter en omgång sandpackel alternativt en omgång gipsspackel och två omgångar sandspackel beroende på om det var skarvar mellan skivor eller någon mindre utfyllnad. Till skruvhål och bredspackling använde han sandspackel.