Har renoverat en lägenhet i ett hus byggt på 50-talet. Väggen som revs var gjord av någon typ av lättbetongblock, frågan är bara om det var blåbetong eller siporex? Väggen är redan riven och tyvärr använde vi inga munskydd under större delen av rivningen (hade inte en tanke på att det kunde vara farligt... dumt så här i efterhand när man har efterforskat lite).

Blocken var ljust gråa (se bilder) men tydligen så kan väl blåbetong variera rätt kraftigt i färg? Vad tror ni? Blåbetong eller siporex eller något annat?

• lättbetong_a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lättbetong_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som den siporex jag har i min förugn. Frasar det sönder lätt så är det nog det.

Det är INTE farligare att riva lättbetong än andra stenmaterial.

Det är troligen farligare att plocka ner ett skiffertak eller bila i bohusgranit. Det är nämligen dessa två beståndsdelar som ger lättbetongen en halt av radon.

Man ska alltid använda andningsskydd när man river dammande stenmaterial, i alla fall om man gör det frekvent.

Du kan sova lugnt luneas.

Mvh

v-g skrev:
Det ser ut som den siporex jag har i min förugn. Frasar det sönder lätt så är det nog det.
Både Siporex och Ytong och alla andra lättbetongsorter frasar sönder lika lätt. Det går inte att avgöra på sådant vis.
Bilderna är svara att se på pga av olika ljus, på ena bilden ser det mörkt men på andra bilden är det väldigt ljus.

Hur som helst har det ingen betydelse för trådskaparens frågeställning.

somelvis:Jo men blåbetong borde det ju inte vara iaf, vilken sort av lättbetong det är spelar väl mindre roll eller är jag ute och cyklar nu?

Det finns inget som heter blåbetong. Det är ett öknamn på lättbetong som har en färgton åt det blå eller lila hållet.

Färgen kommer från de mörka stenmaterial som användes till produkten. Ofta orsakade dessa ingående stenmaterial en radonhalt. Främst skiffer men även uranhaltig granit var orsak till för höga radonhalter.

Mvh

S
det spelar som somelvis skrev ingen roll nu har du rivit ut det och det är inte farligare att riva blåbetong än att riva siporex, det är långtidsexponering för gaserna som kan vara farligt. Det har inget samband med rivning.
Det är alltid en god idé att utföra en radonmätning om sådan inte gjorts tidigare

Tack för era svar! Känner mig lite lugnare nu. :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.