Hejsan,

Sambon och jag har flyttat till en gammal tvåplanskåk och håller på att frysa ihjäl. Det är 13 grader i köket och ännu kallare i hallen med trappen till övervåningen (och där datorn är.. burrr). Trots detta har vi maxat de uppvärmningsmöjligheter vi har att tillgå (luftvärmepump och elradiatorer). På 53 dagar snittar vi 73 kw/h per dag........

Eftersom vi inte använder övervåningen ännu tänkte vi täcka för den för att slippa den isande kylan som ramlar ner uppifrån. Här till min första fråga. Hur gör man detta lättast? Jag tänkte köpa en osb-skiva eller liknande och limma på cellplast. Hålet är rektangulärt med storleken 2800 x 730 mm och på grund av ett räcke måste skivan bäras upp av kortsidorna. Skivorna verkar säljas i längden 2440 mm. Kan jag skarva med beslag eller bör jag regla upp skivan? 50 mm tjock cellplast, räcker det till tro?

I övrigt, finns det några generella metoder man kan ta till för att tillfälligt värma upp ett hus nu under vintern utan att elräkningen sticker iväg? Hänger snart tjocka filtar över fönster och dörrar... börjar bli desperat. :-)

Tackar

73 kwh lät väldigt lite tycker jag? jag förutsätter att ni inte har ett 50m2 hus iaf ;)
Nej men seriöst så bär ni räkna på iaf 70w/m2 så ett hus på säg 150m2 kan du räkna med en förbrukning på ca 10kwh
på ett dygn blir det då 240Kwh :(
Det smarataste på lite sikt vore väl en vedpanna eller braskamin för ved är ju iaf gratis om man har tid att pyssla med det.

vi håller på att isolera kallvinden och har satt igen trapphålet med 50mm frigolit och tjocka filtar på dem. Funkar förvånadsvärt bra...

Nej men seriöst så bär ni räkna på iaf 70w/m2 så ett hus på säg 150m2 kan du räkna med en förbrukning på ca 10kwh
på ett dygn blir det då 240Kwh
Det kan ju inte stämma. Det skulle betyda att man gör av med 7200 kWh per månad i bara uppvärmingskostand, vi har ett 70-tals hus med dirketverkande el och en luft-luft pump, och vi brukar ligga runt 3000 kWh under December- Februari och sedan sjunker det stadigt neråt, och det är inklusive hushållsel med flera datorer igång alltid, tvättmaskin/ diskmaskin för 5 personer osv osv... Vårt hus är på 180 kvm..

Tycker inte heller att det verkar stämma med 70W/m2. Vi ligger på ungefär hälften och då har vi ändå ett helt oisolerat hus från 1935. Huset är på 110m2, källaren på 60 men bara halva värms av radiatorer. Räknade därför på 140 m2. Testade att köra med elpatroner häromdagen och då drog huset i snitt 5kW när det var mellan -10 och -12 ute. Ger ju snarare 35W/m2 och då ingår hushållsel i det.

Då låter det ju som att mina 70 kW/h per dag inte är så farligt ändå. Huset är på 120 m2 så även om man räknar på 35W/m2 har jag 30 kW/h till godo.

gadu^: Har ni bara frigolit eller har ni limmat det på nån skiva?

Decamber.

Själv bor vi i ett hus från 1976. Flyttade in för 4 år sen. Första året var det katastrof med el räkningen. Så jag förstår dig.

Ska du täppa till vinden, använd 100mm cellplast. Eller bygg ett ram av gamla lister i öppningen och fyll den med plast och isolering. Typ en stor säck.

På bv. kan du tejpa alla springor i fönsterna (om du har dåliga tättlister, det hade vi). På våren bör du börja med att byta listerna i fönsterna. Jag upptäckte att dammlister (såna som man monterar mellan glasen) hjälper ännu mer med att isolera.

p.s. Den pumpen som ni har, är det en L/L pump?

Det kan visst stämma, det är helt klart skillnad på hus och hus. Mitt dåligt isolerade (inte helt oisolerat dock, har iaf ca 20 cm spån på vinden, några cm i väggarna och numera 20 cm markisolering runt källaren under mark) drar f.n. ca 120 kWh per dygn. Huset är på 71 kvm + källare på 71 kvm, och värms dels med vattenburen värme (från elpanna) och luft/luftvärmepump.
Idag hade vi is i innerhörnen i källarväggarna (över mark), och en del is på insidan av vissa fönster och ytterdörrar.
Kanske läge för att tilläggsisolera fasad och sockel, bättre ventilation/luftcirkulation samt kanske byte av fönster, eller vad sägs?

kamilenski:
100 mm cellplast skiljer sig inte så mycket i pris mot 50 mm (om man ska ha så pass lite som jag d v s) så det är kanske lika bra. Hur pass bra fäster cellplastlim? Tillräckligt för att kunna limma ihop några bitar till ett enda stycke som jag kan lägga över hålet, eller bör jag limma allt på en skiva typ osb eller plywood?

Tejpa fönstren var ett bra tips! Innan den riktiga köldknäppen kom hann jag täta några fönster med P-profillister samt byta fönsterlås på en del. Det är fortfarande flera som har synliga glipor mellan karm och båge så att sätta några remsor maskeringstejp kan nog göra susen!
Jag har för övrigt spikat igen ett dubbelfönster på övervåningen som hade brutala glipor. Det kändes rejält skönt att sätta upp masoniteskivorna men det ser långt ifrån vackert ut. :-)

Pumpen är luft-luft ja! En Panasonic HE9GKE. Fungerar klockrent när det är varmare än -15 men nu när vi här i Mälardalen har -25 står den helt stilla.

Ja men det är en enorm skillnad om det är -25 utanför väggen mot om det är -10, ökar säkert förbrukningen 4-5ggr gissar jag?
Man halverar iaf förbrukningen om man sänker innetempen från 23 till 18 på årsbasis så små skillnader kan göra mycket.

BiFuel skrev:
Tycker inte heller att det verkar stämma med 70W/m2. Vi ligger på ungefär hälften och då har vi ändå ett helt oisolerat hus från 1935. Huset är på 110m2, källaren på 60 men bara halva värms av radiatorer. Räknade därför på 140 m2. Testade att köra med elpatroner häromdagen och då drog huset i snitt 5kW när det var mellan -10 och -12 ute. Ger ju snarare 35W/m2 och då ingår hushållsel i det.

OK, jag uppfattade inte att siffrorna gällde vid -25. Då låter det ju mer logiskt.

Bygg Max o andra säljer cellplastlim. Ska du använda 100 mm CP bör den klara sig som självbärande. Köp en IR termometer och jaga otättheter med den. Det bör bli bättre.

Du får gärna skriva hur det går. Lycka till!

Decamber skrev:
gadu^: Har ni bara frigolit eller har ni limmat det på nån skiva?
Inget limmat... Har klämt fast frigolitskivor i trappöppningen. Körde lite småbitar vid trappräcket. När dagens arbete är slut försöker jag få på en filt så gott det går när man stänger igen. Våran trappöppning är visserligen inte större än 110x200cm... fick tipset av en gammal snickare att hellre lägga på en filt än nåt skivmaterial på frigoliten...

Bor i Göteborg och har ett 2 vån stenhus från 30-talet på 110kvm uppvärmt med direktverkande el. Delvis isolerad med 45mm invändigt i ytterväggarna. 200mm gullfiber i taket. Den värsta vintertiden januari/februari snittar vi på ca 80Kwh/dag i ren uppvärmningskostnad =727w/m2. Årsförbrukning snittar på ca 109Kwh/m2 = 30w/dag.

Vi hade liknande problem med kyla då vi renoverade taket och under en stor del av vintern helt saknade takisolering. Löste det genom att placera en frostvakt (byggfläkt) i ett badrum och sedan löst täckte för öppningen vid trappan med skivor av 100 cellplast. Funkade mk bra. 1:a vån hade ca +15 gr och 2:a vån runt 0 gr.

PL 200 fungerar bra till cellplast

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.