8 699 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Täcka för övervåningen för isolering mot kyla
Använd speciell fönstertätningsremsa istället, finns att köpa på ICA ( i alla fall här i norrland). Fördelen är att den är mkt enklare att ta bort utan att man samtidigt drar med all färg. Maskeringstejp som sitter länge brukar bli helt omöjlig att lossa.
Den blåser in 1000 kbm luft per timme. Om det är 10 grader kallt ute och 20 grader varmt inne så skall denna luftmängd värmas 30 grader. För att värma 1000 kbm luft per timme 30 grader åtgår c:a 10 kW. Alltså återstår 20 kW för att värma rummet. Då är det plötsligt 1,50 kr/kWh i stället för 1 kr/kWh. När jag tittar på min elräkning för december och summerar ihop de rörliga delarna hamnar det på 1,30 kr/kWh. Om någon vill använda en värmekanon för att avlasta elvärmen så inte mig emot, men jag tror inte på att det innebär en besparing i pengar.Tossegubbe skrev:Vad gäller en sådan värmare så gäller det att man placerar den i tex ett fönster så den bara suger kall uteluft som en värmer innan den blåses in.
Tror inte ngn menade att man ska ha den som ensam värmekälla utan använda den för att avlasta elvärmen för 1kr/kw är ju iaf neremot halva priset mot elen även i normala fall och i dessa dagar bara nga få % av priset (glöm inte alla nätavgifter, skatter, överföringsavgifter osv osv på elen med.
Erik
Ja det har du rätt i Erik, jag missde att räkna på den delen även om det inte blir riktigt så enkelt eftersom det inte får plats 1000-tals m3 i ett hus utan det blir mottryck mm.
Min senaste avräkning på elen vid nyår var strax över 2 kr/kwh men det kan skilja på olika orter och avtal mm såklart.
Min senaste avräkning på elen vid nyår var strax över 2 kr/kwh men det kan skilja på olika orter och avtal mm såklart.
Avemo skrev:Den blåser in 1000 kbm luft per timme. Om det är 10 grader kallt ute och 20 grader varmt inne så skall denna luftmängd värmas 30 grader. För att värma 1000 kbm luft per timme 30 grader åtgår c:a 10 kW. Alltså återstår 20 kW för att värma rummet. Då är det plötsligt 1,50 kr/kWh i stället för 1 kr/kWh. När jag tittar på min elräkning för december och summerar ihop de rörliga delarna hamnar det på 1,30 kr/kWh. Om någon vill använda en värmekanon för att avlasta elvärmen så inte mig emot, men jag tror inte på att det innebär en besparing i pengar.
Erik
Klicka här för att svara