Hej,

Jag ska sänka tak för spottar och lite eldragning och tänkte använda mig av stålregel S45 (hattprofil) i dubbla lager för att komma ner på standardsänkning 10cm. Dessa för att jag har liggandes och att de känns lämpliga till detta.
Hallen är 170x530cm och badrummet är 170x250cm och det ska sättas ett lager gips på detta.

Två frågor:

1. Taket är betong och det innebär ju lite mer jobb såklart. Men vad bör jag använda att fästa reglarna med och hur tätt? Ska man köra skruv och plugg eller spikplugg eller vad rekommenderar ni?

2. Första laget reglar mot betongen, vilket CC ska jag köra på dessa? Hellst så glest som möjligt med tanke på all borrning i betongen. För att få in de hissen var jag tvungen att kapa reglarna innan till måttet att passa bredden i hallen på 170cm. Räcker det med 3 par infästningar på 170cm?

Tacksam för svar!
/Peter

Paul-Staffanstorp
Hej och tack,

Det låter klokt!

Men väggarna mot badrummet är i lättbetong vilket kanske iofs inte är någt problem med rätt skruvar?

Hur skulle du göra enligt planen jag bifogar då med u-profiler på väggar och sen reglar?

Mvh Peter

Nytt försök...

Paul-Staffanstorp
Absolut smidigaste är att du med hjälp av en laser märker up var du ska ha underkanten på det nya taket och sen fäster du dessa profiler runt hela rummet, och det är inga problem i lättbetong heller med rätt plugg och skruv.

Sen är det ju inte så noga med att såga reglarna exakt heller utan du kan såga dem en cm kortare än vad du har för att de med lätthet ska gå lätt att lägga in mellan profilerna.

Hur du ska lägga dem har ju mest att göra med dina mått i taket.
Du ska ju se till så du reglar det så det passar bra med gipsskivorna och samtidigt ska du tänka på om det blir lång spännvidd att du pendlar upp i taket i mitten någonstans för extra bärighet vilket aldrig är fel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.