Jag har ett svajigt golv som behöver isoleras och styvas upp.
Det består idag av endast 50x150mm golvreglar 580mm c/c. Problemet är spännvidden som sträcker sig över tre meter, så golvet är minst sagt svajigt. Under golvet är det källare och inte så mycket takhöjd att ta av. Kanske 50-60 mm, men då är det ganska mycket jobb involverat. I rummet ovan är det lågt till tak som det är så jag är ganska snål med millimetrarna där.
För att göra det ännu mer komplicerat har jag jordvärmepump och ekejtorpump i källaren och rummet ovan är tänkt att bli sovrum. Alltså bör golvet vara hjälpligt ljudisolerat. Jag förväntar mig inte studiokvalitét på isoleringen, men man kan ju göra så gott det går :cool:

Jag tänkte skruva upp asfaltboard som blindgolv, sedan lägga vindpapp i facken och fylla med markskiva för att få en tung isolering som förhoppningsvis dämpar det värsta i ljudväg. Sedan limma och skruva golvspån på reglarna och över det vattenburen golvvärme och 40-50 mm fibermassa. Överst blir det nog heltäckningsmatta eller möjligen plastmatta.
Reglarna behöver kanske styvas upp ytterligare, så jag funderar på om man skulle förstärka varje regel med en plywood på var sida, och massor med skruv.

Kan detta fungera?
Skulle en 3 mm plåt göra ett bättre jobb eller duger 12mm plywood? 16?
Vore det bättre med gips i källaren istf asfaltboard?
Är det värt att krångla med markskiva istf vanlig stenull?

Det finns en metod som kallas för att krysskolva för att öka stabiliteten i bjälklaget.
Det finns en bild i den här tråden
http://www.byggahus.se/forum/golv/28518-absolut-baesta-saett-att-laegga-stavparkett.html

I badrum (eller rättare sagt på keramikskivor) brukar man ha 300mm cc mellan golvreglarna.

När man ljudisolerar rum, ser man till att ha dubbel mineralull och en luftspalt emellan. Skivorna på väggen får inte ha "samma" regel, för då går ljudet genom regeln.

Alltihopa beror på hur lång tid du har för ditt projekt och vilket slutresultat du önskar.

Du har tänkt gjuta på sten, det kommer att ge ett mycket tungt golv som är svårt att sätta i rörelse. Dessutom kräver det ett stabilt bjälklag som klarar tyngden och nerböjningen.

Om du tror att bjälklaget klarar lasten utan att förstärkning, kör vidare utan någon förstärkning. Hela den översta kakan kommer att bli oerhört stabil.

Om du fortfarande har problem med ljudet, kan du sätta stenull, (inte glasull) i ditt källartak.
Stenullen håller du på plats med en kombination av märlor och ståltråd.

Om du fortfarande har problem, spikar du nya reglar i källartaket, tvärs mot golvreglarna. Mellan reglarna lägger du stenull, och sedan skulle jag sätta en takskiva av gips el dyl.

Hej hej,

Har precis förstärkt vårat bjälklag 45x145 som spänner ca 3,5m, jag limmat och skruvat 12mm P30 plyfa på var sida om regeln samt krysskolvat, har inte ännu lagt på golvspån men känner redan stor skillnad. Tror att en av sakerna hade räkt men när golvet ändå är upp tyckte jag att det va lika bra att göra bägge, vi får se om ett par veckor hur slutresultat blir :-)
Mvh Y

Att krysskolva har jag inte ens tänkt på, det är nog en bra idé. I kombination med lite plywood som yllom gjort kan det nog lyckas. Luftspalter och annan lyx finns inte pats för, jag har tyvärr bara 150 mm att spela på, så det får bli som det blir.

yllom, vad skruvade och limmade du med? Mina bjälkar var nog raka för femtio år sen, men idag har virket torkat och slagit sig och blivit skålformade så det kommer nog behövas en del våld :)

Om det inte är för många reglar så föreslår jag att du byter ut dom..
Är dom krokiga så spricker dom lätt när du försöker skruva på ply..
Byt då till kertobalk istället.. eller om du har tid såga remsor av plywood
och gör dina egna kerto balkar.. ev om du lägger ner imellan dom du redan har..

Men som magnu skriver.. det blir svårt med ljudisoleringen. Men markskiva bör nog vara det som dämpar bäst..

Jag tog vattenfast trälim och skuvade plyfan så att den låg så tätt som möjligt mot regeln. Min reglar var inte heller helt raka, men att byta ut dem var inte att tänka på eftersom undertaket sitter spikat i det. Därför blev det plyfa+ krysskolvning.

Mvh Y

Strip skrev:
Att krysskolva har jag inte ens tänkt på, det är nog en bra idé. I kombination med lite plywood som yllom gjort kan det nog lyckas. Luftspalter och annan lyx finns inte pats för, jag har tyvärr bara 150 mm att spela på, så det får bli som det blir.
Det viktiga med ljudisolering är att undvika ställen som ljudet lätt kan ta sig igenom. Hål och springor är direkt förkastligt.

En stor del av ljudet dämpas av att ljudet tvingas byta transportmedium. Min uppfattning är att 70+50mm stenull med 20mm luftspalt emellan dämpar ljud bättre än 150m stenull.

Min tanke var att du skulle trycka in 100mm stenull mellan reglarna längst upp.

Om det inte räckte, kunde du sänka taket dessa få mm med nya takreglar som ligger tvärs mot de befintliga golvreglarna.
Ovanpå takskivorna kan man sedan lägga en tunn stenull, som dämpar vibrationerna. Sedan har du en luftspalt på 20-30mm.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.