Ska sätta pärlspont i ett sovrum där det nu är uppspänd papp med träpanel under. Rummet är 3.7m brett och tänkte köpa pärlsponten i i den längden så jag skulle slippa skarvar. Men väl på brädgården så var den närmaste längden 4m men då det var ändspont på panelen så köpte jag istället kortare längder då jag tänkte att änspont skulle bli en snygg skarv ändå och på så vis skulle det också bli mindre spill.
Men nu i efterhand så börjar jag fundera om jag gjorde fel för ändsponten borde ju inte bli så mycket snyggare i skarvarna än brädor utan ändspont som man kapar rakt av. När man skarvar utan spont så har jag lärt mig att gera ändarna i 45gr vinkel för då blir det ingen glipa i skarven när virket torkar. Men som sagt med spont så borde det väl bli lika som att kapa en ospåntad bräda rakt av?
Hoppas ni fattar vad jag menar för det känns som om jag rört till det lite nu.
Men huvudfrågan är om jag borde lämna tillbaka det virke jag köpt och köpa den i 4m längder istället och då få ett tak utan skarvar eller blir det en snygg skarv med pärlspont med ändspont?

Går det så nära att det blir bara 0,3 m/panel så byt så att du får du skarvfritt och fint tak

Jag skulle också byta. Ska du ha taklister så döljs ju ev ändkrympning på hellängderna under listerna dessutom

Det får bli så, åker och byter imorgon.

En fråga till.
Hur och var spikar man? Dold eller synlig?
Och det är det spikning med hammare som gäller.

Spika dolt med dyckert, 45 grader in strax ovanför fjädern...eller ja, nedanför blir det ju när det sitter uppe i taket.
Använd spikdrivare sista biten för att inte slå sönder fjädern eller göra märken i kanten.

Jag har precis satt en del pärlspont i tak.. köp skruvclips!!! mycket enklare än att stå med hammare ovanför huvudet och försöka få det snyggt - undvika att slå på sponten och dra i sista biten med dorn osv..

Jag och farsan satte 15kvm på ca 1h (hela längder på 3,6m kapade till 3,5m)
Skruvclips finns på K-rauta!

Jag antar att det är sådana http://www.gapro.se/uploads/files68.pdf , (man får scrolla ner en bit på sidan) ?
Ser ju verkligen smidigt ut. Ska kolla om de finns att köpa i närheten för jag har 12mil till närmaste K-Rauta.

Hittar inga clips i närheten så det blir till att spika med dyckert.

Farzan skrev:
Spika dolt med dyckert, 45 grader in strax ovanför fjädern...eller ja, nedanför blir det ju när det sitter uppe i taket.
Använd spikdrivare sista biten för att inte slå sönder fjädern eller göra märken i kanten.
Fjädern, är det "flärpen" bredvid själva pärlan?
När man börjar så sätter man alltså första plankan med spånten mot väggen och fjädern utåt?

När du beskrev rummet som 3,7m brett tolkade jag det som att du skall sätta pärlsponten på tvären?
Är det inte brukligt att sätta på längden med tanke på ljusinsläpp osv.ingen expert på ngt vis bara en fundering då jag själv är i görningen på ett likvärdigt projekt:-).

tobbe72 skrev:
När du beskrev rummet som 3,7m brett tolkade jag det som att du skall sätta pärlsponten på tvären?
Är det inte brukligt att sätta på längden med tanke på ljusinsläpp osv.ingen expert på ngt vis bara en fundering då jag själv är i görningen på ett likvärdigt projekt:-).
Jo, från dörren sett så blir pärlsponten att ligga på tvären, men då golvbrädorna ligger åt det hållet så hade jag inget val tyckte jag.

Tomas J skrev:
Hittar inga clips i närheten så det blir till att spika med dyckert.

Fjädern, är det "flärpen" bredvid själva pärlan?
När man börjar så sätter man alltså första plankan med spånten mot väggen och fjädern utåt?
Ja, "flärpen" som passar i skåran som kallas not.
Svaret på andra frågan är ja. Första plankan fäster du förstås på notsidan också. Spika synligt såpass långt ut mot kanten att taklisten kommer att dölja det.

Farzan skrev:
Ja, "flärpen" som passar i skåran som kallas not.
Svaret på andra frågan är ja. Första plankan fäster du förstås på notsidan också. Spika synligt såpass långt ut mot kanten att taklisten kommer att dölja det.
Ok, då är jag med på det.
Ang spikningen, man sätter alltså spiken där "pärlan" slutar och övergår i not?

John J skrev:
[länk]
Perfekt, lättare att se på en bild hur det ska vara
och det var så jag hade uppfattat det hela men jag blandade ihop begreppen lite i mitt inlägg. Jag skrev att spiken skulle i mellan pärlan och noten men jag menade FJÄDERN!
Ok ,men då är det bara att börja spika men kom på en fråga till.
Hur tätt ska man spika?

J
Tomas J skrev:
Perfekt, lättare att se på en bild hur det ska vara
och det var så jag hade uppfattat det hela men jag blandade ihop begreppen lite i mitt inlägg. Jag skrev att spiken skulle i mellan pärlan och noten men jag menade FJÄDERN!
Ok ,men då är det bara att börja spika men kom på en fråga till.
Hur tätt ska man spika?
På varje regel eller cirka 500 -600 mm mellan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.