Rubriken ovan betyder inte att jag är expert på radon. Snarare är tanken att få fram lite intressanta nya fakta samtidigt som ni får höra märkliga missuppfattningar om radon.

Jag köpte ett hus för tre år sedan som saknade radonprotokoll. Jag tyckte det var olustigt så en klausul lades in i kontraktet om att dela på eventuella saneringskostnader. Men mäklaren och juristen som var min motpart var så pass slipade att tidsfristen var för kort för att seriös radonmätning skulle kunna genomföras. Huset är soutteräng. Betongplatta. FTX ventilation.

Visade sig vara 2500Bq/m3 på nedervåningen en bra dag.
Surt, men jag lyckades genomföra en egen sanering med radonsug som kostade en sjättedel av vad saneringsfirmorna offererade. Eftersom jag ville få koll köpte jag egen dyr radonmätare också.

Det var väl där någonstans frågorna började komma om mätvärdena egentligen. Efter en del mätningar ser jag att värdena följer utomhustemperaturkurvorna med viss fördröjning förstås.

+10C ger 40 Bq/m3
0C ger 70Bq/m3
-10C ger 100Bq/m3
-20 ger 150Bq/m3

Varför blir det så? Märker dessutom att värdena stiger vid mycket regn men har ingen statistik på det. Någon som har en bra teoretisk förklaring?

En gissning är att låg utomhustemperatur ger större undertryck i källaren (skorstensverkan) och därmed större läckage av markluft in i huset via sprickor och otätheter i källarväggar/bottenplatta. Radonsugens undertryck motverkas till en del av skorstensverkan.

/Ingenjören

ja, den låga utomhustemperaturen skapar större undertryck i källaren vilket suger in radon från marken. Sedan så vädrar man även mindre när det är kallt ute, dvs. mer radon stannar kvar i inomhusluften.

I princip är det som ingenjören skriver, att den lägre temperaturen skapar större "skorstenseffekt" och därmed mer radonhaltig luft som sugs in i bostaden.
Dock så är det ytterliggare faktorer som spelar in så man kan inte direkt säga att sambandet mellan yttertemp och radongasnivå i bostaden är linjärt.
Bla. så påverkas "systemet" av jordtemperaturen i olika lager och sambandet där är relativt komplext och man måste i princip skapa en modell för varje bostad och dess grund + omgivande marksituation.
Vidare så måste man ta hänsyn till att de flesta instrument är konstruerade så att det de visar har en eftersläpning med ca 3-4 dagar. Detta beroende på att man i instrumenten mäter alfapartiklar som uppstår av söndefallet till indiffunderande Radongas i en joniseringskammare. (alltså uppstår Eq för WL ca 3-4 dagar efter Eq för Radongashalten)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.