Har ett 30 år gammalt Älvsbyhus som på den tiden byggdes med ett vindfång som entre´. Jag har aldrig gillat detta vindfång som ger en mörk och föga välkomnande ingång till huset. Jag har därför byggt om hela vindfånget till en farstu och flyttat ut ytterdörren men har ändå en glasad innerdörr där den gamla ytterdörren var placerad. Genom detta har jag nu fått en ljus och bra entre´ och dessutom ca 6 m2 större boyta. Problemet som dock finns är att jag ju nyttjat tre väggar som tidigare varit ytterväggar till att nu vara innerväggar försedda med mdf-plattor på lockpanelen. Den fjärde väggen, den med ytterdörren, är ju nybyggd och fullt isolerad med fuktspärr innerst och vindspärr ytterst. De tre tidigare ytterväggarna valde jag att inte förse med fuktspärr genom att en sådan naturligtvis finns på andra sidan dessa väggar och jag skulle i så fall ha inneslutit väggen med plast på båda sidor. Frågan är, måste jag alltid se till att ha lägre temperatur i detta nya utrymme än vad som råder på de andra sidorna av väggarna för att undvika fuktvandring i dessa väggar. En av dessa väggar är in mot garaget där det normalt är ca 12-15 grader vintertid, de andra väggarna är mot utrymmen med normal rumstemperatur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.