Byggahus.se

Diffussionsplast-renovering??

1. Y
    Medlem Nivå 1
    Hej hej,

Har ett äldre hus som blivit tilläggsisolerat på utsidan så att den totala tjockleken på väggen är ca:18cm. Skall på insidan ta bort gammal tretexoch ersätta denna med gipsskiva som sedan skall tapetseras på samt målas på.
    Min fråga är : idag har vi ingen diffusionsplast i huset skall jag sätta denna innanför gipset eller hoppa över att sätta plast? Jag kommer ju att skruva var 20:e cm i gipsen = många hål i plasten.
    Skall också tillägga att efter tilläggsisolering har vi satt in en friskluftsventil i varje rum, förutom i kök & badrum, där vi har frånluft.

Hur skulle ni ha gjort??

mvh // Y

2. H
    Medlem Nivå 7
    Ni kan fundera på att sätta in vindtät, diffusionsöppen, väv istället för plast, det blir en lite mer förlåtande konstruktion än plast, när man inte kan få det 100% tätt i alla skarvar (väggar, bjälklag mm).
    Den största fuktvandringen ut i väggen kommer via luftläckage, en mindre del kommer via diffusion, så satsa på att stoppa luftläckaget med en väv.

3. G
    Medlem Nivå 5

Diffusionsplast-renovering.

Jag ser inte någon annledning till varför du inte skulle kunna annvända någon diffusionsplast på dina ytterväggar.

Ett alternativ kanske kan vara att du plocka bort tretexen kör diffusionsplasten direkt på väggen, och skruvar fast 45*45 stående på c/c600,
    (passa på att rikta upp väggen om den är skev och krokig)
    kör i en 45'a isolering, sen slår du på OSB skivor som du sen sätter gipsen på alt kör gipsen direkt på reglarna, det är ett alternativ jag kan tänka mig, om du inte vill ha en 45'a isolering på insidan utan vill köra gipsen direkt på väggen vet jag inte riktigt hur du ska göra för att slippa alla skruvhålen i plasten.

Nackdelen med ovanstående ide är väl att du måste flytta ut eluttagen om du har några såna på väggen, även smygarna runt fönster och dörrar behöver fixas.

//Någon annan som har någon bättre synpunkt/ ide?:blushing:

Förresten...
    Någon som kan svara på vad man gör med elen om man gör på det ovannämnda viset, kan man flytta ut eluttagen på något smidigt sätt eller hur fungerar det?:rolleyes:

//MVH

4. Y
    Medlem Nivå 1
    Att tilläggsisolera inifrån har vi inte plats för :(. Vindtät, är det samma duk som man har på utsidan?
    Tilläggas skall också att vi har innerväggar som består av 17mm råspont. Borde inte råsponten hejda diffussionen något??
    Konvektionen känns lite lättare att åtgärda genom nogrann tätning mellan golv/ vägg/ tak/ hörnen anslutningar.

mvh Y

5. H
    Medlem Nivå 7
    Här är några värden på ånggenomgångsmotståndet för några material,
    angivet i [10^3 s/m] för olika tjocklekar.

Polyuretanfilm 0,2mm > 2000
    Furupanel 25mm = 7-125
    EPS 100mm = 71-111
    Mineralull 100mm = 8-12
    Lättbetong 100mm = 21-48
    Betong 100mm = 50-81
    Krav för tätskikt i våtrum =1000
    (tror att det är senaste kravet för våtrum, dom ändras ju emellanåt...)

Råsponten hindrar nog inte diffusionen i någon större utsträckning,
    så länge du inte målar den med tät färg...

Redigerat 16 feb 2010 06:10
  6. Y
    Medlem Nivå 1
    ok, intressant. Vi skall sätta gips(och ev OSB-skiva) på råsponten+tapetsera+måla. Vet du vilket ånggenomgångsmotståndet är på gips?
    Har för mig att jag läst om en specialfärg just map diffusion, något du känner igen?

mvh Y

7. F
    Medlem Nivå 6
    Ånggenomgångsmotståndet är tämligen ointressant egentligen. Det som orskar problem med fukt är ffa konvektion och inte diffusion. Konvektionen stoppar du lika bra med vindväv eller en välspacklad gipsvägg.

8. Y
    Medlem Nivå 1
    frhe; Ok känns lite som två skolor där det är lätt att känna sig uppgiven...
    Pratade precis med Isolver och dom sa att absolut sätta diffusionsplast. Även om jag som i mitt ev läge då kommer att sätta den på råspontvägg och sedan skruva vägggips(skruv var 20 cm). Detta även om det inte skulle bli "helt" tätt så kan det inte bli sämre än att ej ha en diff.spärr.

Vad menar du när du säger du att ånggenommotståndet är ointressant??
    Är det bara Konvektion som skapar fuktproblem i konstruktioner?

mvh Y

9. F
    Medlem Nivå 6
    Enligt SP har man i tester sett att det i särklass viktigaste för att slippa fukt på vindar är konvektionen och man anser att diffusionen står för en obetydlig del av fuktproblemen. Att hindra flöde av luft varm luft är således det viktigaste och det gör man lika bra utan plast.

10. Y
    Medlem Nivå 1
    Men fukt i väggar då? I en yttervägg har man ju ett vindskydd mot den kalla sidan vilket i min tanke så blir väggen tätare, svårare för fukt at torka ut. På vinden har har du isolering och inget mer mao luftigare och ev fukt torkar ut lättare.
    Kan tillägga att jag extremt motvilligt kommer sätta plast eftersom jag tror inte att jag kan få helt tätt (har tyvärr inte bestämt mig ännu). Försöker skapa fria vägar för luften genom ventiler och håller nere inne trycket, funderar på att sätta in en paxfläkt som alltid går , för att skapa undertryck.

Mvh Y

11. H
    Medlem Nivå 7
    Instämmer med frhe, satsa framför allt på att få väggar & tak lufttäta inifrån.
    Detta kan du göra lika bra med duk som med plast...

-Bygger man nytt i ett klimat där AC inte är aktuellt på sommaren;
    så bygg med plast, men var framförallt noggrann med att få det ordentligt tätt.

12. Y
    Medlem Nivå 1
    Har tänkt funderat på att montera en OSB skiva innan gipsen för att bla utjämna ev oljämnheter i råsponten, om jag sedan sätter gipsen med förskjutna skarvar och är jädrans noga att täta i hörn samt tak/ golvanslutningar så torde väl detta stå emot konvektionen?

Har ni något exempel på vindvävprodukt??

Mvh Y