Hej, vi har en befintlig mellanvägg bestående av reglar cc60 samt enkelgips. Vi vill förstärka denna med plywood då den kommer att bära några hyllor samt en TV.

Är det möjligt att sätta upp plyfan ovanpå befintligt gips och sedan på med renoveringsgips.Detta för att slippa momentet att riva ner befintligt gips.

Eller är det bättre att riva ner befintligt gips och sätta upp plyfa+gips.

Vad anser ni, spelar det någon roll rent hållbarhetsmässigt?

mvh
/Henke

J
Spelar ingen roll, gör det som är lättast.

Jag hade haft kvar den gamla gipsen lär ju bli lite styvare och det tar alltid lite ljud.

Mikael_L
Kolla bara vad du har som kan bli krångligt med tjockare vägg.

Rörgenomgångar nära vägg, element som sitter i väggen.
Foder och golv och taklist.
Eldosor.

Vad det gäller eldosor finns det förhöjningsringar till en del, annars kan längre apparatskruv lösa problemet, men apparaten sitter sladdrigare då.

Foder och lister får man ofta pyssla lite med, och byta ut lite, t.ex. använda klackfoder.

I övrigt håller jag med John J, du kan nog göra på vilket sätt du vill, hållfastheten skiljer inget märkbart.

Tack för snabbt svar!

Mikael: Det gäller bara en vägg som saknar element, vägguttag löser jag med förhöjningsringar. I resten av rummet blir det enbart renoveringsgips. Lister, foder och taklister blir helt nya, frästa med egentillverkade frässtål.

Mikael_L
Jag ville bara nämna det.
Det finns nog rätt många som satt igång och lagt på extra skivor på de gamla och först efteråt svurit över att de inte tänkt till innan. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.