Jag har en träregel som står nära ett fönster som tyvärr har läckt så att regeln blivit fuktig. Den är även lite svart nertill vilket jag antar inte är så bra. (Mögel?) Jag ska i helgen täta så att inget vatten längre kan komma in och förstora regeln mer. Jag ska även byta ut alla fönster i det rummet men inte förrän till våren. Kan man rädda regeln på något sätt eller måste den bytas ut? Det är en tjock regel som på något sätt är fäst i betongplattan med plåt och tjocka skruvar. Tänkte sätta igång en byggfläkt för att påskynda torkningen. Jag kan inte "bygga" in denna regel utan den måste stå öppen, är det farligt på något sätt? Det är kanske max fem cm av regeln längst ner som är skadad.

Milkshaken
har du möjlighet att lägga upp några bra bilder på regeln och omgivningen månne?

Milkshaken skrev:
har du möjlighet att lägga upp några bra bilder på regeln och omgivningen månne?
Ja, det kan jag fixa, ska försöka ta en bild i kväll och lägga ut!!

Milkshaken
Bra , se till att det är bra ljus bara...

Går det att trycka in en skruvmejsel så är det nog kört men vad är det för konstruktion med ett järn som sticker upp på detta sättet?

Har det kommit fukt underifrån?

Protte

prototypen skrev:
Går det att trycka in en skruvmejsel så är det nog kört men vad är det för konstruktion med ett järn som sticker upp på detta sättet?

Har det kommit fukt underifrån?

Protte
Vet ärligt talat inte vad det är för konstruktion, huset byggdes 1968, det verkar som om denna järnkonstruktion sitter fast i betongen och sedan är regeln fäst i den. Nej, fukten kommer uppe i från, har ett fönster som läcker. Träet är fortfarande hårt, vad jag kan känna.

Svårt att se hur det är konstruerat, men kan det vara så att denna regel står direkt på betongen (utan papp eller annan tätning mellan)

Protte

prototypen skrev:
Svårt att se hur det är konstruerat, men kan det vara så att denna regel står direkt på betongen (utan papp eller annan tätning mellan)

Protte
Jag vet inte riktigt heller, ska försöka kolla i dagsljus. Men fukten kommer uppe i från, det är jag helt övertygad om. Det har runnit längs med regeln för att till sist stanna längst ner. Nu får jag koncentrera mig på att det inte kommer mer regn som kan förstöra ännu mer.

Täta där vattnet kommer in och sitter den fast ordentligt i järnet, ingen instabilitet och som du skriver känns "hård" skulle jag låta det vara som det är.

Milkshaken
Är det månne en bärande stolpe? Kanske bär upp takstolar eller något, sen är den bara bultad med valvsko utan papp eller annat.... Jag skulle nog misstänka att det även kommer fukt underifrån, kanske syllet inte är tätt...

Milkshaken skrev:
Är det månne en bärande stolpe? Kanske bär upp takstolar eller något, sen är den bara bultad med valvsko utan papp eller annat.... Jag skulle nog misstänka att det även kommer fukt underifrån, kanske syllet inte är tätt...
Hej ger mig in i denna diskution med ett facit i handen. Om det är fukt från fönster och som det ser ut att vara även från ett annat håll så är ett råd. Byt ut den och kolla riktigt noga var det kommer fukt ifrån. Om så fallet är att det blir en extra kostnad så lovar jag dig att den är överkomlig.Det kan bli betydligt dyrare att låta bli, och du säkrar ditt boende klimat också..

Kutte fd ägare till ett mögelhus..

Redigerat:
Kutte Heitmann skrev:
Hej ger mig in i denna diskution med ett facit i handen. Om det är fukt från fönster och som det ser ut att vara även från ett annat håll så är ett råd. Byt ut den och kolla riktigt noga var det kommer fukt ifrån. Om så fallet är att det blir en extra kostnad så lovar jag dig att den är överkomlig.Det kan bli betydligt dyrare att låta bli, och du säkrar ditt boende klimat också..

Kutte fd ägare till ett mögelhus..
Du menar att jag ska byta ut regeln? Då måste jag typ plocka bort intilliggande altandörr också. Vi har lagt nytt golv och har inte hittat någon fukt från golvet. Vi har bytt ut allt gammalt som var under fönstret innan, vet inte riktigt var vi ska kolla efter fukt.

Hur upptäckte du fukt i ditt hus och hur kunde du sälja det? Eller du åtgärdade problemen innan?

Milkshaken
Gör så att ni låter någon fuktfirma komma och mäta, kan vara värt dom pengarna för att få ett svar.

Milkshaken skrev:
Gör så att ni låter någon fuktfirma komma och mäta, kan vara värt dom pengarna för att få ett svar.
Instämmer. Ring ert försäkringsbolag eller kolla med en byggare som kan göra en fuktmätning.

"Hur upptäckte du fukt i ditt hus och hur kunde du sälja det? Eller du åtgärdade problemen innan?"

Jag upptäckte möglet när jag satt på golvet vid ena gavelväggen och skulle koppla sterion. kom en doft som jag kände igen men inte ville ha där.
Så det var dags att kalla ut folk som kunde mäta fukten i ytterväggsyllen. Hamnade på 28 procent normalt vör det ligga på 17.
Sålde huset med friskrivningsklasul till ett reducerat pris. Och med facit i hand så kan jag säga det blev billigare.

Kutte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.