Hej! Jag har ett två plans tegelhus från 20 talet med källare och vill öppna upp lite på nedervåning enligt bild. Undrar hur man gör för att bära upp med balkar vad väggen innan bar. Har tänkt använda en IPE160 som horisontell balk men undrar hur man bäst gör för att bära upp denna vertikalt. Har VKR 120x60x5 som förslag på båda sidor men vet inte om detta normalt är tillräckligt. Eller om man låter balken bara vila på tegelväggen och inte använder en vertikal balk alls. Anledningen till att jag gärna vill ha den vertikala balken är att den troligen blir smalare än att lämna en liten del av gamla tegelväggen att bära balken. Några tipps hur man lämpligen gör i en situation som denna?
Före:

Efter:

Baklar:

/Magnus

Jag har lurat lite på ovanstående med. jag öppna upp i vårt kök så 2 rum blev ett, där var det enkelt för det gick ju att stötta upp mellanbjälklaget med stämp på båda sidor om väggen, golvbjälkarna bar ju upp ovanliggande vägg via stämpen. om du förstår.
men om man har en tegelvägg som ska tas bort som inte har ett mellanbjälklag fäst igenom sig blir det nog knepigare kan jag tänka mig.

i mitt fall drog jag nytta av att mellanbjälkanrna gick igenom tegelväggen. men du ska ju öppna upp i 2 väggar. så minst en av väggarna har inga bjälkar igenom sig. om man nu har träbjälklag.

kan tänka mig att man får borra igenom massa balkar med stämp på tvären som stöttar upp tyngden från väggen på plan 2 är min gissning.

inga direkt svar har men ville mest analysera o undra med dig :-)

Vet inte riktigt vad stämp är men tror det är den vertikala bäraren, rätt? Kan lägga till att tegelväggarna är genomgående från källaren hela vägen upp på andra våningen, så som jag ser det är dom bärande i sig. Våningsplan 1 bärs av järnvägsräls och vån 2 bärs av träbjälklag. Så vertikala balken (stämpen?) kommer då stå på källartegelinnerväggen. Min fundering är om detta går och isf vad lämplig dimension på denna vertikala avlastare kan vara?

Stämp är tillfälliga stöd under byggtiden.
Det du kallar vertikal balk heter pelare.
Namnet beror på funktionen, dvs horisontellt blir det balk, vertikalt pelare.

då förstår jag Meckis komentar bättre. Ja, ena tegelväggen bär bjälkar medan andra inte gör det kan man misstänka. Förmodar att golvplankorna på andra vån avslöjar riktningen på bjälkarna. Kommer ställa stålrör som stämp på var sida om väggen som lyfter en planka mot taket under tiden jag avlägsnar väggen och inte har balk på plats. Fågan är vad man bäst väljer som pelare? U-balk, fyrkantprofil eller I-balk?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.