Hur beräknar man tjocklek på vägar/tak samt hur mycket armering som krävs?

Utanför väggarna är det jord/lera (stabil) och betongen kommer gjutas direkt inpå detta (plastfolie mellan). "Taket" som även kommer vara golv i nästa plan kommer ha en panna på 400kg stånde i de högra hörnet längst upp. Taket/golvet ska klara av en palltruck på 1000kg och ha en öppning (lucka) enligt ritningen.

Någon som har koll på detta och kan räkna lite på det eller vet var man kan få det gjort?

• SNC00277.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En blid från verkligheten kanske underlättar?

• grop.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp färdiga filigranelement så gör leverantören beräkningen åt dig.
Annars handlar det om att beräkna egentyngden av byggnaden som hamnar ovanpå och sätta in punktlaster som du kan omvandla till utbredda laster, och så lägger du till för tillfälliga laster och säkerthetsmarginaler.

Det är ett par sidor, finns kanske nåt program för det, vet inte.

Förstår ju att detta kanske inte hjälpte så mycket, men du får ha läst lite matte för att reda ut det Gaus-emimineringen kommer väl till pass!

Mekanik var inte min starka sida, fortfarande den tentan kvar :blushing:

Du har inget länktips till vad du hänvisar till för beräkningar?

Tyvärr just mekanikböckerna, avsnitt statik.
Det är ju bara att följa det som kan heta, lastnedräkning.

Och som min lärare alltid sa, kommer man fram till att huset rör på sig, då har man troligen räknat fel någonstans

Just min mekanikgrundkurs var "under uppförande" i något moderniseringssyfte medan vi läste den, jag läser kemi, så litteraturen består av en pärm med papper men väldigt underfundiga rubriker... Men jag ska kolla efter dina stycken :)

Haha, eller så har man byggt jävligt fel :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.