Hej. Nån som vet var det finns detaljerade bilder på husstommar? Gärna med bärighets beräkningar och dimensioner. Eller om nån av er kan lite om byggtekniken när man gör en husstomme. Gäller ett 1 och 1/2 plans hus på betongplatta.

Mvh Hugo

Du måste nästan räkna var stomme för sig beroende var i ladet den står den står vilken taklutning du ska ha, snözoner osv. och naturligtvis vad du ska bygga i för material.
Men man skulle nästan kunna säga att ska du bygga nytt i trä och kör med en enkel isolering behöver reglarna vara så grova för att hålla tillräckligt med isolering att det blir mer eller mindre överdimmensionerat.
Ska du bygga lösvirke??

Det är därför jag vill se exempel på hur dom räknar så jag kan använda det på min stomme. Huset ska ligga i Småland. Hade tänkt mig 45*170 regel i väggen men vet inte takstolens dimension. Isolering blir 170+45+45. Takvinkel 37 grader. Lösvirke ja. Antar att materialet är furu.

Om du bygger ett "vanligt" hus är det i princip inget att räkna på i själva stommen. Det är bara om du ska ha väldigt stora fönsteröppningar eller liknande. Takstolarna kan den som tillverkar dem dimensionera.

Bästa svaret

Mikael_L skrev:
Jag tror inte det finns några genvägar.
(Jag har inte hittat några i alla fall.)

En distanskurs kanske?
[länk]
Om jag inte räknat fel var det här ditt 10.000:e inlägg på byggahus. 6,5 inlägg per dag. Finns ingen vettig tråd jag läst där du inte haft med åtminstone ett inlägg. Man blir imponerad! d^_^b

Helt OT, men var bara tvungen att påpeka det. Fortsätt så.

Mikael_L
Nä men nån måste ju förstöra de vettiga trådarna också ... :rolleyes:

Det har jag tagit på mig ... :D

ps.
andersmc har rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.