Jag vill sätta upp en pärlspont en bit upp på väggen i vardagsrummet. Bakom den nuvarande tapeten sitter det gipsskivor. Hur ska jag gå tillväga när jag reglar upp för panelen? Vilken skruv ska jag använda? Jag har ingen aning om hur tjockt gipset är.. Kan man skära i gipset för att passa in reglarna eller är det väldigt krångligt? Det vore ju bra om man slapp att minska golvytan som redan är rätt så knapp.

panelskivan finns ju i pärlspont-look på bla k-rauta. Den kan du ju limma direkt på gipsen med tex pl-400

Jag var inne på det först men jag tror att äkta pärlspont ger en annan känsla, iaf för mig =)

Beroende på hur gammalt ditt hus är så är det reglat med 600 eller 450, skär upp en ruta i gipsen som är näst intill garanterat 12,5-13mm eller 6mm, (en gipskniv typ Stanley skär ganska exat 13mm djupt.)
som är så lång att du ser 2 reglar bakom gipsen, hålet behöver alltså i worst case vara nästan 1200mm långt och kanske en 100-200mm högt, egentligen så låg som möjligt för att den ska sitta med så få skruv som möjligt, var försiktig så inte biten går sönder, du kommer att få leta lite för att hitta de skruvar som ev. håller den på plats.
Ta måtten på reglarna och rita upp var övriga reglar sitter, du kan ju dra i en skruv eller spik lite lätt för att kolla att du är "rätt på det".
Laga plasten i väggen om det fanns någon, med riktig tejp! och skruva tillbaka gipsbiten du skurit ut.
sedan är det bara att börja lava panel och skruva elelr spika efter behahg.

Alternativt kan du ju limma även äkta råspont,

Du behöver alltså inte regla upp någonting för panelen, om du inte vill rikta upp väggen för att den skulle vara sned.

Använd en skruv som är lagom lång att gå genom panelen, gipsen och ca 2cm in i regeln gissningsvis ca 4,5 eller 5,0.
Jag hade nog valt en trallskruv, men det finns ju skruv med dekorativa huvuden och olika färger, fråga om det när duköper panelen. ta bara inte en som är gängad hela vägen likt en gipsskruv, de har en tendens att dra ut panelen en bit från väggen.

öhh ja det var väl allt tror jag.

jag hade samma åsikt som dig ang panelskiva förut, men om du penselmålar ett par varv på skivan är det garanterat bara du som ser skillnad. All pärlspont jag satt upp har torkat isär lite och sen är de ju en del kvistlackering.. Istället för sänggavel i ett rum så satte jag pärlspont med lim plus dyckert in i gipsen och det har suttit bra iaf.

Tack för svaren! Jag blir ändå lite nyfiken på alternativet att limma panelskivor.. Men vad händer om man limmar och en dag ska ta bort panelen? Förstörs inte gipsskivorna då? Jag har tänkt att tapetsera ovanför panelen och den nuvarande tapeten sitter rätt så löst på gipset (det är bara ett lager tapet alltså), bör jag riva loss tapeten nertill där panelen ska sitta också? Bredspacklar jag sen eller kan jag limma fast panelen direkt på gipsskivan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.