hejsan,

har i dagens läge ett 1½plans hus med ihopbyggt garage. har oinredd övervåning över bodelen, och kallförråd över garaget.

börjar nu fundera på att kanske göra ett rum i kallförrådet, hur gör man med plasten då, som det är nu så är det ju plast i garagetaket som sedan snirklar sig genomväggen o ligger inåt sett mot övervåningen.

reglar man bara upp o plastar insidan av det nya rummet , eller bör man vara skitnoga och slita upp golvet i kallförrådet o tejpa tätt, känns ju lite som att det första alternativet e lättast om inte annat

samt att det ligger ju plast i golvet ner mot garagetaket.

Mvh Markus

ingen som har ett endaste förslag??

Mikael_L
Jag tror, men med liten betoning på tror, att i många hus som levereras med oinredd vind sitter det diffspärr och isolering i mellanbjälklaget vid leverans.

Sen fortsätter jag och tror att man rätt ofta inte bryr sig om att slita bort denna isolering och diffspärr när man sen sätter igång och inreder vinden.

Å egentligen... vad ska det kunna göra för skada?
Om både OV och NV är uppvärmda, ventilerade och hyggligt torra utrymmen så kan det väl inte bli någon kondens på plasten från något håll?

Du kan gärna vänta in fler svar, men personligen skulle jag nog inte oroa mig över att låta plasten sitta kvar.

Men som du kan läsa mellan raderna, det är inget som jag speciellt jättesäker på, själv förbereder jag mellanbjälklaget på huset vi håller på och bygger genom att sätta papp istället.

Huset mitt emot vårt byggs av en snickarfirma, dom har satt diffusionstät och genomtrampningskyddad plast i mellanbjälklaget, fast båda våningarna färdigställs med en gång,så dom verkar inte heller bekymra sig.

ok tack, jag tänkte att det kanske blir otätt den lilla biten som är i i garagetaket i bjälklaget typ 35cm på höjden blir de ju, men samtidigt har ja hört att har man torpargrund så plastar man ju inte golvet, fukten stiger uppåt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.