3 363 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Golvbjälklag - Vad är detta för trä?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Håller på att riva ut blindbotten från krypgrunden och ska ut med all isolering pga luktsmitta (mögel).
Enligt den äldre herrn jag köpte huset av så finns det inget tryckt virke eller så i golvbjälklaget, men nu när jag river ut allt så har jag stött på detta.
Jag är oerfaren vad gäller hur virke ser ut som är behandlat med cuprinol eller annat.. vad är detta för mörkt trä?

Enligt den äldre herrn jag köpte huset av så finns det inget tryckt virke eller så i golvbjälklaget, men nu när jag river ut allt så har jag stött på detta.
Jag är oerfaren vad gäller hur virke ser ut som är behandlat med cuprinol eller annat.. vad är detta för mörkt trä?

Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
Det kanske är en järnvägssliper full med kreosot? Du känner det på lukten. Bort med dessa i så fall.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Hmm, det hade jag inte ens tänkt på, men nu efter lite googlande så måste jag erkänna att det verkar slående, både storlek och utseende... hur fasiken gjorde du den kopplingen? Det kan väl inte vara ett vanligt byggmaterial direkt.Johan Gunverth skrev:
Det finns de som byggt med utrangerade televerksstolpar också.
Väldigt billigt i inköp, men ganska tveksamt, då de har samma behandling som slipers.
Någon har väl gjort ett "fynd" och inte förstått konsekvenserna.
Väldigt billigt i inköp, men ganska tveksamt, då de har samma behandling som slipers.
Någon har väl gjort ett "fynd" och inte förstått konsekvenserna.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
Tja, du skriver "äldre herre" och "luktsmitta" så jag la ihop två och två. Dessa äldre herrar brukar ha DDT, hormoslyr och annat bra-att-ha stående i sina förråd. 
Klicka här för att svara