7 505 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Byggmax slutar med 25x25mm ströläkt?
På byggmax sida kan man just nu (24 Juli 2011 21:00) läsa att "Läkt 25x25mm" utgår. Den här dimensionen är perfekt för diverse småpyssleprojekt där man inte behöver fina hyvlade lister. Jag blir olycklig om den går i graven!
Någon som har lite inside information?
Kommer man kanske använda bärläktsdimensionen som ströläkt?
Någon som har lite inside information?
Kommer man kanske använda bärläktsdimensionen som ströläkt?
Inte i Borlänge. =/ Inte så bekvämt och nära i alla fall. Finns väl någon brädgård nånstans där man kanske kan komma in om man är snäll och är hemma på kontorstid. Eller har jag dålig erfarenhet från brädgårdar kanske? 
Jag upplever det som tvärtom. Det har möjligen blivit lite sämre på trä sidan, men övriga sortimentet tycker jag har utökats. När det gäller trä sortimentet så saknar jag gjutlist i Byggmax sortiment.Paul-Staffanstorp skrev:
ogillar byggmax generellt, dålig kvalité på virket, okunnig personal och materialet är knappast jättebilligt i jämförelse med riktiga bygghandlare om man snackar till sig lite rabatter.
Nej tacka vet jag en riktig bygghandel som kan, om dom inte lagerför, ta hem alla grejer man kan tänkas behöva.
Nej tacka vet jag en riktig bygghandel som kan, om dom inte lagerför, ta hem alla grejer man kan tänkas behöva.
Vi slutade att använda 25x25 för längesen till tak, dem går bara i sönder hela tiden, så vi använder nästan alltid samma som bärläkten 25x50. Ibland så får vi ut 25x38 men det e på gränsen till att ha samma fenomen dvs. spröda och bryts vid knastarna vid hantering.
Jag delar inte din uppfattning gällande kvalitén alltid... Har dålig erfarenhet av en sk riktig bygghandel som levererade trall och virke till en kompis altanbygge. Krokigt, kvistigt mm. Trots bra rabatt (20%) blev det dyrare än Byggmax för honom. Själv köpte jag bättre virke på byggmax till mitt altanbygge.MrTim skrev:
En del hävdar alltid att märkesverkstaden och orginaldelar är det enda som gäller för bilen. Märkes jeans för 1000kr istället för Dressmans fö 200kr osv. Tack för att ni finns så de dyra jättarna överlever så kan jag fortsätta gå till Byggmax, Biltema och Dressman
Jag kör med 25x38 som strö och 25x50 som bärläkt, för det känns betydligt rejälare.
Men obs att TS inte snackade om användning på tak som ströläkt utan:
"Den här dimensionen är perfekt för diverse småpyssleprojekt där man inte behöver fina hyvlade lister. Jag blir olycklig om den går i graven! "

Men det ser onekligen ut som att den utgått. Men ibland försvinner en produkt från byggmax för att lite senare komma in igen. Jag antar att det kan vara för att man byter leverantör eller modell på prylen.
Men obs att TS inte snackade om användning på tak som ströläkt utan:
"Den här dimensionen är perfekt för diverse småpyssleprojekt där man inte behöver fina hyvlade lister. Jag blir olycklig om den går i graven! "
Men det ser onekligen ut som att den utgått. Men ibland försvinner en produkt från byggmax för att lite senare komma in igen. Jag antar att det kan vara för att man byter leverantör eller modell på prylen.
Nej visst kan kvaliten vara urusel även hos andra bygghandlar, får medskickat krokigt, kvistigt och obrukbart virke.MickeK skrev:Jag delar inte din uppfattning gällande kvalitén alltid... Har dålig erfarenhet av en sk riktig bygghandel som levererade trall och virke till en kompis altanbygge. Krokigt, kvistigt mm. Trots bra rabatt (20%) blev det dyrare än Byggmax för honom. Själv köpte jag bättre virke på byggmax till mitt altanbygge.
En del hävdar alltid att märkesverkstaden och orginaldelar är det enda som gäller för bilen. Märkes jeans för 1000kr istället för Dressmans fö 200kr osv. Tack för att ni finns så de dyra jättarna överlever så kan jag fortsätta gå till Byggmax, Biltema och Dressman![]()
Men en bra kontakt med objektsäljaren brukar löna sig.
BM ligger mig närmast och behöver jag komplettera någon enstaka planka eller annat brukar jag köra på BM, Men jag saknar kunskapen och det breda utbudet som finns hos andra.
Det går knappast att bygga ett helt hus med byggmax sortiment:S
Jag lämnar hellre aldrig in bilen på märkesverkstad , köper inte heller jeans för tusenlappar
Det stämmer förvisso. Så om man har det som ett benhårt krav - precis ALLT till hela huset ska köpas på ett och samma ställe - då får man välja bort Byggmax. Och sedan är det bara att fortsätta - jag måste köpa all mat i en och samma affär, alla mina kläder ska bara inhandlas på ett och samma ställe...MrTim skrev:
Men för de som kan tänka sig att besöka mer än en affär under byggtiden så kan Byggmax vara värt att kolla upp.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vissa saker är helt ok att köpa på byggmax men då måste det till att man passerar där för ligga och köra dit när man inte vet om de har det man är på jakt efter fungerar inte när man jobbar...
Köpte nyligen själv stålskenor där då de tar 35:- för en på 3000mm medan Beijer bygg tar 77:- för en på 2500mm bara för där står gyproc på den...
Dock köper jag inte gärna virke där för det finns det betydligt bättre ställe att besöka här ikring...
Köpte nyligen själv stålskenor där då de tar 35:- för en på 3000mm medan Beijer bygg tar 77:- för en på 2500mm bara för där står gyproc på den...
Dock köper jag inte gärna virke där för det finns det betydligt bättre ställe att besöka här ikring...
Men då måste det väl vara bra att de har lagersaldo på sin hemsida? Det är mig veterligt den enda byggshop som har den servicen. Det fungerar för allting utom för virket, eftersom man bara kan se antalet löpmeter, inte vilka längder de har.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag vet inte om man kan lita på det för när jag akut skulle ha tag i limträ ganska nyligen så stod det att de hade 8st 90x315 på 4m hemma, men när jag kom dit fanns det bara 2st, vilket förvisso räckte för mig men dock ett jäkla svinn på deras lager...andersmc skrev:
Klicka här för att svara