Hej!
Vi ska precis börja med första rummet på ovanvåningen och har följande frågeställningar.

River man bort gipsen i taket på vår 40-tals-villa så hittar man träpanel och på andra sidan träpanelen hittar man spånisolering, takstolar och kallvinden.

Vi tänkte på denna träpanel i taket sätta diffusionspärr (på den varma sidan i rummet) och spika glespanel för att få plats med dragningar för el och internet och infällda takdosor. Gips skruvas sedan på glespanelen.

Idag finns inga dosor i taket utan VP-rör är dragna kors och tvär över vinden och där en taklampa ska hänga tittar VP-röret ut genom taket och strax intill finns en separat krok inskruvad. Det känns inte speciellt lyxigt.

Dels gillar jag inte kabeldragningarna över vinden och dels så skulle jag vilja ha riktiga, infällda takdosor med lamputtag och krok.

Grejen är den att det är bara strax under 240 cm i takhöjd så jag vill sänka så lite som möjligt!

Så den stora frågan är hur lite kan man sänka taket utan att elektrikern blir upprörd?

mvh
Carl-Johan

22mm, kan få jacka ur lite för takdosorna...

Om jag tolkar svaret rätt så väljer jag 22 mm glespanel och sedan standardgips, vilket sammanlagd blir 35 mm?

carl-johan skrev:
Om jag tolkar svaret rätt så väljer jag 22 mm glespanel och sedan standardgips, vilket sammanlagd blir 35 mm?
Ja det ska funka...

Men som alltid bör du kolla med elektrikern så han inte har en dålig dag:S

Jag har själv glesat med 22 mm och monterat en låg takdosa, utan problem. Rören är ju normalt 16mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.